متن کامل برنامه ثريا با موضوع خودروهاي هيبريدي

متن کامل برنامه ثريا با موضوع خودروهاي هيبريدي

برنامه پر از حسرت ثريا؛ واردات خودروهاي هيبريدي و حکايت آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي کرد... سال 81 ، بي مهري مسوولان به مخترع خودروي الکتريک و هيبريدي؛ سال 94 واردات خودروهاي هيبريدي از فرانسه و ژاپن// همان کساني که 14 سال پيش مي گفتند اين خودروها آينده اي ندارند حالا براي واردات اقدام مي کنند// ضرورت تغيير ريل صنعت خودرو به سمت خودروهاي الکتريک و پاک//تفا‌هم‌نامه‌هاي نمايشي خودروسازان بزرگ، به جايي نمي‌رسد//آينده صنعت خودرو در حوزۀ فناوري هاي الکتريک و هيبريد تعريف مي شود.
تاريخ: 13/11/1394
كد مطلب: 1284
بازديد: 4563

برنامه چهارشنبه شب ثريا با موضوع بررسي وضعيت خودروهاي الکتريکي و با حضور دکتر امير جعفرپور، استاد دانشگاه و مديرکل حمل و نقل عمومي سازمان شهرداري هاي وزارت کشور و جمشيد آرين، مخترع خودرو الکتريک و هيبريد بر روي آنتن شبکه اول سيما رفت. 

همزمان با رونمايي از واردات 50 تاکسي الکتريکي از رنو و تويوتا توسط مسئولان، مشکلات عديده‌ صنعت خودوروسازي و اوج گرفتن آلودگي‌هاي کلان‌شهرها، ثريا به بررسي راهکارهاي جلوگيري از اين واردات بي‌رويه و احياي صنعت خودورسازي پرداخت. يکي از راهکار‌هاي مبارزه با اين معضلات، بها دادن به پژوهشگران داخلي است که در حوزه خودروهاي هيبريدي حرفي براي گفتن دارند و باتوجه به اينکه توانايي بسيار زيادي دارند، از سال 81 تا کنون مورد غفلت مسئولين کشور واقع شده‌اند و کماکان شرايط مطلوب براي اين افراد محقق نشده است.

در ابتداي برنامه جمشيد آرين، در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چه شد که شما به سراغ خودروهاي الکتريک و هيبريدي رفتيد، گفت: در حقيقت 1379 بنده به اين موضوع علاقه‌مندشدم چراکه يک احساس نگراني داشتم و براي آن دليل علمي نداشتم و فکر مي‌کردم که با اين روندي که بشر جلو مي‌رود که حمل و نقل بخش مهمي از اين روند تکاملي بود، مطمئنا به مشکل مي‌خوريم.

خودروهاي الکتريک اختراع جديدي نيستند اما مورد غفلت واقع‌ شده‌اند

وي در ادامه افزود: مطالعاتي اوليه در خصوص گرمايش کره زمين و گازهاي CO2 داشتيم که باعث شد بنده براي تکميل مطالعاتم به چند کشور سفر کنم؛ يکي ديگر از برنامه‌هايم اين بود که آشنا بشم با اينکه آيا کشورهايي مثل اروپا و آمريکا برنامه‌هايي براي محيط زيست و دهه‌هاي آينده دارند يا خير. بعد از آن با يک سري کنفرانس تحت عنوان EVS آشنا شدم که هرساله در يک کشور برگزار مي‌شد و معتبرترين کنفرانس در خصوص انرژي‌هاي پاک و خودروهاي الکتريکي است که بنده سعي کرده‌ام هميشه در اين کنفرانس‌ها يا شرکت و يا سخنراني کنم.

آرين افزود: در مطالعات اوليه متوجه شدم که خودروي الکتريک اختراع جديدي نبوده است و قبل از خودروهاي فسيلي و بنزيني اين خودروها اختراع شده بودند و حتي در دهه 1920 تعداد خودروهاي الکتريک در آمريکا بيشتر از خودروهاي بنزيني بود منتها به دلايلي مانند استخراج نفت و معايب خودروهاي الکتريک باعث شد که اين خودروها کنار بروند و تا چندسال پيش هيچ سياست‌گذاري به اين تکنولوژي علاقه‌اي نشان نداده بود و اين دليلي بود که من را مجاب کرد تا به اين تکنولوژي روي بياورم.

واردات 50 دستگاه خودروي برقي مصداق " آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي‌کرد" است

محسن مقصودي با خطاب قرار دادن دکتر جعفر پور و با طرح سوالي مبني بر اينکه رشد خودروهاي الکتريکي در دنيا چگونه است، گفت: در اين يکي دو روز اخير خبري رسيد که 50 تاکسي هيبريدي به تهران وارد شده است که متاسفانه توليد تويوتاي ژاپن و رنوي فرانسه است که اين مصداق کامل " آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي‌کرد" است. ما روي کاري که 15 سال قبل آقاي آرين در کشورمان انجام داده‌اند سرمايه‌گذاري نکرده‌ايم تا به توليد انبوه برسيم اما اکنون آن را وارد مي‌کنيم.

دکتر جعفر پور در پاسخ به سوال مجري برنامه خاطر نشان کرد: سابقه اين خودروهاي هيبريد حدودا يک قرن است اما در دهه اخير مورد توجه قرار گرفتند؛ مزيت‌هاي خودروهاي برقي روز به روز خودش را نشان مي‌دهد چراکه منبع تامين انرژي آن با يک سير بسيار سريع ارزان مي‌شود بطوريکه از سال1375 تا 1385 قيمت باتري‌هاي خودروهاي برقي به يک چهارم تنزل پيدا کرده است و اين روند ادامه خواهد داشت و به سمتي مي‌رويم که صرفه اقتصادي پيدا مي‌کند؛ پيش‌بيني‌هايي که مراکز  مطالعاتي دانشگاه‌هاي مهم غرب انجام داده‌اند نشان مي‌دهد که تا سال 2050 آنچه در خودروهاي دنيا غلبه خواهد کرد، خودروهاي برقي و فناوري شناوري مغناطيسي است.

اين استاد دانشگاه افزود: اگر بخواهم مصداقي بگويم بايد به "پاد" که ما به عنوان نوعي گوشي با آن آشنايي داريم و در دنيا به يک واژه پر کاربرد تبديل مي‌شود اشاره کنم؛ خودروهايي هستند که بدون راننده هستند و با استفاده از فناوري‌هايي که اپل و گوگل معرفي کرده‌اند و در اتصال با گوشي و اينترنت کار مي‌کنند و پيش‌بيني کرده‌اند که در طي 10 سال آينده مانند گوشي موبايل که از يک اندازه‌اي با قواره بزرگ به قابليت امروزي با قواره کوچک رسيده است، ماشين‌هاي برقي‌ هم به اين قابليت برسند و نهايتا تا سال 2030 مواجه با يک تحول در حمل و نقل خواهيم بود.

منافع شخصي مانع از توسعه خودروهاي الکتريک شد!

محسن مقصودي خطاب به آرين گفت: بنده يادم است روساي جمهوري مانند هوگوچاوز و بشار اسد که ميهمان ايران بودند، سوار خودروي شما مي‌شدند و حتي مسئولين نظام هم همينطور؛ اما براي ما سوال است که شما 14 سال قبل به اين فناوري مي‌رسيد و با مسئولين دولت هشتم نامه‌نگاري مي‌کنيد، اما چرا واقعا مسئولين استقبال نکرده‌اند؟ آيا منافع عده‌اي به خطر مي‌افتاد يا اينکه برداشت‌هاي علمي متفاوت بود؟ در صورتيکه ما بجاي اينکه امروز بخاطر آلودگي هوا 50 تا از اين خودروها را وارد کنيم، مي‌توانستيم اين خودروها را الان صادر کنيم به کشورهاي ديگر.

جمشيد آرين تصريح کرد: بنظر من دليل عدم توجه به اين خودروها اين بود که منافع اشخاص به خطر مي‌افتاد نه منافع مردم و دولت چون ما مي‌توانستيم با اين تکنولوژي به خودکفايي برسيم و ديگر فرانسه نمي‌توانست قهر کند و چين نمي‌توانست با بازار ما بازي کند، ما الان زمين تحقيق و توسعه چين هستيم، چين امروز به اروپا ماشين نمي‌فروشد اما تا سه سال ديگر اين کار را مي‌کند چون مثل يک پل از کشور ما استفاده کرده است و تحقيقاتش را تکميل کرده؛ در حقيقت اين مباحث پاسخ سوالات شماست چون وقتي ما وارد اين تکنولوژي مي‌شديم از نظر فناوري چيزي کم نداشتيم بطور مثال 14 سال پيش با خودروي آريانا 792 از زيبا کنار به ميدان شهرداري رشت، استانداري، اداره صنايع رفتيم و برگشتيم يعني حدود 110 کيلومتر رانندگي کرديم و اين رکوردي بود که ما 14 سال پيش ثبت کرديم.

پلت‌فرم‌هاي مورد ادعاي مسئولين که ايراني هستند، ساخت چين است.

اين پژوهشگر صنعت خودرو افزود: تمام قطعات اين خودرو را هم در کارخانه خودمان ساختيم يعني پلت‌فرم (که اين همه مسئولين ما مي‌گويند ما پلت‌فرم درست مي‌کنيم درصورتي‌که چيني‌ها اين کار را براي ما انجام مي‌دهند) و طراحي براي خودمان بود، خودرويي که ساختيم شبيه هيچ خودروي ديگري نبود.

نخبگان کشور در پيچ و خم‌هاي اداري گم مي‌شوند!

مقصودي در بين صحبت‌هاي آرين گفت: بنظرم اين اتفاقات يک درسي دارد چراکه ما در حوزه‌هاي مختلف آرين‌هاي زيادي داريم که يک ابتکار و دانش فني دارند و ما بايد به دانش اين افراد تکيه کنيم منتهي در اين نخبگان در پيچ و خم‌هاي اداري گم مي‌شوند و تحليل‌هاي اشتباه و منافع گروهي به اين بحث ضربه مي‌زند.

پاسخ دو خطي خانم ابتکار؛ خودروهاي الکتريک هيچ‌گونه آينده‌اي ندارند!

مجري برنامه ثريا در ادامه با ارائه نامه معصومه ابتکار که سال 81 رييس سازمان حفاظت محيط زيست بود، تصريح کرد: اين نامه، نامه‌اي است که در جواب مکاتبات آقاي آرين و بعنوان يک محقق و مخترع داده شده است؛ جالب است که خانم ابتکار در دو خط جواب دادند و گفتند که " بازگشت به نامه شماره  ***** مورخ 81.10.5 درخصوص خودروهاي الکتريک به اطلاع مي‌رساند که خودروهاي الکتريک به دليل وزن زياد باتري‌ها هيچ‌گونه آينده‌اي ندارند".

تحليل اشتباه مسئولين در سازمان حفاظت از محيط زيست در سال 81 باعث مي‌شود جهت دهي کشور به کل اشتباه بشود.

مقصودي در ادامه گفت: اين يک تحليل اشتباه است که يک سازمان در سال 81 باعث مي‌شود که جهت‌دهي کشور اشتباه بشود؛ ان‌شاالله که اين صرفاً يک تحليل اشتباه است و مباحث ديگر در آن دخيل نبوده است. جالب است که اين نامه فقط دو خط است حتي جا داشت يک خط از اين مبتکر تقدير مي‌کردند و جالبتر اين است که نمي‌گويند خودروي شما مشکل دارد و مي‌گويند کلا خودروهاي الکتريک آينده ندارد!

مقصودي با بيان اينکه اين تحليل‌هاي اشتباه گاها از سمت مسئولين صورت گرفته است، گفت: در خصوص بنزين پتروشيمي که ما به کمک آن مقابل تحريم ايستاديم و توانستيم خودمان بنزين توليد کنيم هم همين تحليل‌هاي اشتباه از طرف برخي از سازمان‌ها از جمله سازمان محيط زيست مطرح شد که اين بنزين‌ها سرطان زاست که اين خطي بود که از آمريکا در رسانه‌هاي ما القا شد.

افرادي که گفته بودند "خودروهاي الکتريک هيچ آينده‌اي ندارد" امروز به واردات آن روي آورده‌اند!

اين مجري صداوسيما با ارائه نامه‌اي ديگر گفت: اين نامه از سازمان‌ بهينه‌سازي مصرف و سوخت کشور است که آنها هم مي‌گويند اين ماشين‌ها در اولويت نيست! يعني ساز‌مان‌هايي که کارشان همين است دچار تحليل‌هاي اشتباه مي‌شوند و نهايتا تا هوا آلوده مي‌شود شروع مي‌کنيم به  واردات ماشين‌هاي هيبريدي خارجي از ژاپن و فرانسه؛ همان چيزي که گفته بودند نتيجه نمي‌دهد را داريم وارد مي‌کنيم!

ژاپني‌ها هيچ اطلاعاتي  در حوزه خودروهاي هيبريدي در اختيار ايرانيان نگذاشتند؛ آينده صنعت خودرو در کدام حوزه است؟

دکتر جعفرپور در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه کشورهاي فعال در حوزه خودروهاي هيبريدي چقدر اجازه انتقال فناوري‌ داده‌اند، اظهار داشت: بعنوان مثال مرکز تحقيقات ژاپن بنام "جاري" بسيار توانمندي بالايي دارد؛ از اين مرکز بازديدي داشتيم و توضيحاتي که دادند اين بود که ما ديگر روي خودورهاي احتراقي درون‌سوز با سوخت فسيلي کار نمي‌کنيم و تمام فعاليت‌هاي ما در حوزه تحقيقات و استاندارد نويسي صرفا متمرکز بر خودروهاي برقي و  هيبريدي (دونيرويي) است و ديگر آينده‌اي براي خودروهاي درون‌سوز نمي‌بينيم.

وي در ادامه افزود: وقتي اطلاعات بيشتري را از آنها خواستيم اظهار کردند بگذاريد مذاکره مي‌کنيم تا در آينده آنها را در اختيار شما مي‌گذاريم. وقتي بصورت خصوصي با يکي از متخصصين آنها صحبت کردم گفت اين منابع مزيت رقابتي ماست و شما چيزي را مي‌خواهيد که نمي‌توانيم در اختيار شما بگذاريم چراکه اين حوزه آينده فناوري است.

اين استاد دانشگاه علم و صنعت خاطر نشان کرد: در برخي کشورهاي ديگر که در اين حوزه فعال هستند با مسئولين‌شان صحبت کرديم که دقيقا با همين جملات پاسخ مي‌دادن که شما بگوييد چه اطلاعاتي مي‌خواهيد که اگر داشتيم در اختيارتان مي‌گذاريم و در حال حاضر از اين کار معذوريم؛ اين واکنش‌ها نشان مي‌دهد که اين حوزه حوزه ساده‌اي نيست و آينده صنعت خودرو در اين حوزه است.

وقتي دستور احمدي‌نژاد هم عملي نمي‌شود

مقصودي خطاب به آرين گفت سال 89، 90 يادم هست که رئيس جمهور وقت دستور دادند که هزينه صد دستگاه خودروي الکتريک و دو ايستگاه شارژ را دراختيار شما بگذارند؛ مقصودي ضمن ارائه و خواندن  نامه دستور احمدي نژاد در اين خصوصوص تصريح کرد ما در آن موقع خيلي خوشحال شديم که بالاخره اين پروژه به يک جايي رسيد و اين داستان گذشت تا دو سال بعد که با دفتر شما تماس گرفتيم و متوجه شديم که به بلژيک سفر کرده‌ايد و گويا اين پروژه و اين دستور هم به هيچ‌جايي نرسيده بود اما بعد که به ايران بازگشتيد دوباره با شما مصاحبه‌هايي را داشتيم تا بلکه کار به يک جايي برسد؛ چطور شد که پيگيري‌هاي مسئولين در سال 89 و 90 به جايي نرسيد؟

جمشيد آرين تصريح کرد: در ابتدا بايد بگويم که من يکي از هزاران محقق ايراني هستم و نماينده آرين‌هاي زيادي هستم و هزاران نفر در اين کشور هستند که مي‌سوزند و مي‌سازند و در جايگاه علمي خودشان نيستند و يک عده‌اي از اينها هستند که تحمل ندارند و به محض اينکه امکاني برايشان بوجود بيايد، درنگ نمي‌کنند و از کشورمان مي‌روند.

بهانه‌هاي مسئولين براي از سر باز کردن پژوهشگران!

وي در خصوص نامه‌هاي ارائه شده از سمت مقصودي گفت: اين نامه‌ها فقط يک نامه از طرف خانم ابتکار نبود، آن موقع آقاي دکتر متصدي، رئيس بخش آلودگي هوا بودند و جالب است که بدانيد الان هم ايشان همان سمت را دارند يعني تيم، تغيير نکرده است و اين نامه  ايشان مهمتر از نامه خانم ابتکار است؛ در اين نامه گفته‌اند که شما بياييد مشکلات خودروهاي الکتريک را حل کنيد بعد ما اقدام مي‌کنيم يعني کاري را که قريب به صدسال است بشر نتوانسته آن را تکميل کند از من مي‌خواهند که در کارخانه کوچکم در شمال حل کنم!

مقصودي با ارائه نامه بخشي از آن را قرائت کرد و گفت: در متن نامه اينچنين آمده است؛ اساسا خودروهاي الکتريکي مشکلاتي به شرح زير دارند؛ سنگيني باتري‌ها، زمان زياد شارژ باتري، محدوديت سرعت، مشکلات زيست‌محيطي باتري‌ها و مشکلات تهويه بخصوص سيستم گرمايش خودرو و به هرحال درصورتيکه خودروي مورد نظر اين مشکلات را مرتفع نمايد اين سازمان‌ آمادگي خود را جهت حمايت اعلام مي‌نمايد.

آرين گفت: اين جواب تخصصي سازمان محيط زيست بود و دليل آورده بود و آخرش نوشته بود که من بروم اين کار ناتمام بشر که طي صد سال تکميل نشده است را حل کنم!

اولين خودروي ايراني که در کنار BMW  قرار گرفت...

وي همچنين در خصوص سوال مقصودي مبني بر عدم به نتيجه رسيدن اقدامات مسئولين در سال 89 و 90 خاطر نشان کرد: واقعيت امر اين است که ما آدم‌هايي علمي هستيم و برايمان اين دولت و آن دولت فرقي نمي‌کند؛ در يکي از اين سه دولتي که آنها را درک کرديم از ما استقبال شد که البته به ما گفتند شما در خارج اين کار  را انجام بده چون کلاس آنجا بيشتر است! وقتي رئيس جمهور وقت (دکتر احمدي نژاد) ماشين بنده را سوار شد، براي اولين بار ده روز بعد از رياست جمهوري براي من يک نامه‌اي آمد و ديدم رييس جمهور به جاي اينکه مثل سايرين بنويسند موضوع بررسي شود، براي اولين بار نوشته بود که براي طرح ايشان و توليد 100 خودوري الکتريک فلان مبلغ پرداخت بشود که البته اين دستور انجام نشد و در پيچ و خم هاي اداري گم شد! بعد از اين قضيه خودروي هيبريدي (همان خودرويي که از اگزوزش آب بيرون مي‌آمد) را ساختم و بعد خودروي تيبا را  الکتريک کردم، ما تيبا را به ژنو برديم و رئيس جمهور سوئيس، نماينده سازمان ملل و سفير ايران به غرفه ما آمده بودند و مي‌گفتند که اين اولين بار است که يک ايراني در نمايشگاه "اتو شو" در ژنو شرکت کرده است و محصولي کنار BMW دارد و اين هم بايد اضافه کنيد که تمام خودروهاي موجود در آن نمايشگاه "پلاگ اين" بودند  اما تنها خودرويي که "روبوتيک شارژينگ" داشت ماشين بنده بود.

برخي از مسئولين با شعار زدگي فعاليت‌هاي علمي را به تعويق مي‌اندازند!

اين مخترع صنعت خودرو در ادامه افزود: ما اين اقدامات را انجام داديم و من ديدم مسئولين داخلي فقط عکس مي‌گيرند و مي‌گويند دستاورد بزرگ علمي! بعد از مدتي ديدم با شعار که نمي‌توان کاري را پيش برد.

آرين در خصوص دستور هزينه توليد صد دستگاه اتومبيل الکتريکي گفت: ما حقيقتا نمي‌دانستيم از کجا ضربه مي‌‌خوريم؛ ما همه معاونان رئيس جمهور به جز خود رئيس جمهور را ملاقات مي‌کرديم و حتي رئيس جمهور به معاونانش تاکيد مي‌کرد که طرحي مهمتر از اين نداريم اما بازهم کار به جايي نمي‌رسيد. من به مسئولين گفتم که اجلاس سران غير متعهد در راه است و شما همين ميهماناني که از فرودگاه مي‌آيند را با خودروهاي الکتريک از فرودگاه امام خميني به تهران بياوريد.

"ايران‌خودرو" به خاطر منافعش اجازه توسعه خودروهاي الکتريک را نداد!

جمشدي آرين در ادامه افزود: همه دستورات را مي‌نوشتند و در آخر هيچ‌کاري صورت نمي‌گرفت و در آخر مي‌گفتيم يکي به ما بگويد چرا کارها صورت نمي‌گيرد؟ يک شخصي در گوش ما گفت و من هم به مردم مي‌گويم که «ايران‌ خودرو» نمي‌گذارد.

مهندس کيوان وزيري، قائم مقام طراحي و توسعه محصول ايران‌خودرو و مدير طراحي پلت‌فرم ايران‌خودرو در پاسخ به اين سوال که آيا ايران‌خودرو مي‌خواهد به سمت خودروهاي الکتريک حرکت کند يا خير و يا منتظر هستيد تا دنيا توسعه کامل بدهد و از آنها بگيريد و مونتاژکاري کنيد، خاطر نشان کرد: ايران‌خودرو بعنوان يک شرکت بزرگ خودروسازي کشور از زيرساخت‌هاي خوبي براي توليد نسل جديد خودروها در کشور برخوردار است و ما سرمايه‌گذاري‌هاي جديدي در اين حوزه‌ کرده‌ايم و در حال حاضر سند همکاري رسمي در پروژه‌هاي مطالعاتي خودروهاي هيبريدي و  برقي را با دانشگا‌هاي اميرکبير و صنعتي شريف امضا کرده‌ايم و با جديت‌ هم کار خواهيم کرد چراکه دنيا با جديت به اين سمت حرکت مي‌کند و ماهم چاره‌اي نداريم و با توجه به اينکه از سال 2020 اقتصاد دنيا زيستي خواهد شد ما هم به اين سمت حرکت خواهيم کرد.

وي در ادامه افزود: ايران‌خودرو در مرکز تحقيقات گروه صنعتي‌اش اين کار را از سال 1380 شروع کرده‌ و بنده شديدا اين نکته‌اي که آقاي آرين گفتند را تکذيب مي‌کنم و يا حداقل اگر کسي اين حرف را زده است اصلا عادلانه قضاوت نکرده است؛ بالغ بر 500 نفر از دانش‌پژوهشان، در مرکز تحقيقات ايران‌خودرو با دانشگا‌ه‌هاي فوق همکاري مي‌کنند؛ در هرصورت ايران‌خودرو شديدا از اين بحث حمايت مي‌کند و بايد مشکلاتي که در راه اين کار هست را مطرح کنيم تا مردم دچار بحران نشوند.

مسئولين خودورسازي، در اين صنعت دنباله رو آمريکا و اروپا هستند!

مقصودي خاطر نشان کرد: بنده خودم‌ هم که  5 سال پيش اين موضوع را در حوزه رسانه‌اي پيگيري مي‌کردم، برخي از مسوولين در بخش هاي مرتبط با فناوري هاي نوين در پاسخ بنده مي‌گفتند که بدنه خودروسازي کشور اصلا تمايلي ندارد که به سمت فناوري‌هاي نوين برود و اين خودروسازان عادت کرده‌اند تا کشورهاي اروپايي و آمريکايي اين خودروها را بسازند و بعد ما آنها را کپي و مونتاژ مي‌کنيم يعني مدل همين مونتاژکاري که در اکثر خودروهاي ديگر هست؛ اين بحثي است که بنده از کانال ديگري که کاملا هم موثق بوده‌اند، شنيده‌ام. مي‌توان گفت که اين بحث يک فرهنگي است که در حوزه‌هاي مختلف نهادينه شده است.

مهندس وزيري گفت: ما تمايل داريم درخصوص مشکلات و راهکارهاي آن صحبت کنيم؛ اينکه ايران‌خودرو مي‌خواهد يا نمي‌خواهد بحث اصلي نيست چراکه ايران‌خودرو "بايد بخواهد" و اولين نمونه اين کار هم در سال 1380 شده است.

طفره رفتن نماينده "ايران‌خودرو" از پاسخگويي!

وزيري در پاسخ به سوال مقصودي مبني بر اينکه در سال 80 چه اتفاقي افتاده است و چه خروجي‌اي داده ايد، خاطر نشان کرد: براي اينکه يک محصول بخواهد جاري بشود، تکوين محصول بايد داشته باشيم و با يک نمونه ساختن علم و پژوهش کامل مي‌شود اما براي رسيدن به محصول انبوه بايد توانايي تامين‌ قطعات را در داخل کشور و يا واردکردن آن را داشته باشيم يعني زيرساخت‌ها و بسترهايي را از نظر سرمايه‌گذاري در دولت بايد انجام بشود.

تفاهم‌نامه‌هاي ايران‌خودرو جنبه نمايشي دارد!!

جمشيد آرين با بيان اينکه ايران‌خودرو کار نمايشي مي‌کند، گفت: ايران‌خودرو با برخي از دانشگاه‌ها تفاهم‌نامه امضا کرده است اما همين‌ تفاهم‌نامه را سه سال پيش هم امضا کرده بودند که ما به اين مي‌گوييم فريب افکار عمومي؛ نماينده مجلس به ايران‌خودرو مي‌رود و آنها اين تفاهم‌نامه‌ها را نشان مي‌دهند و مي‌گويند ما برنامه داريم تا چنين خودروهايي را درست کنيم! نماينده ايران‌خودرو اذعان دارد که از سال 1380 براي اين طرح برنامه‌ريزي کرده‌ايم، و 500 نيروي تحقيق و توسعه داريم که درست است اما نتيجه‌اش کجاست؟!       

وي در ادامه افزود: ما در کشورمان با عناوين بازي مي‌کنيم که در آن هيچ خبري نيست و اين فريب افکار عمومي مي‌شود؛ چطور شرکتي که اين همه نيرو و ثروت دارد تا به حال يک خودروي برقي را  تاکسي نکرده است؟ اما چطور من يک نفر، دو تا تاکسي را الکتريک مي‌کنم و در ميدان تجريش و پارک وي مي‌گذارم تا سه ماه مجاني مسافر کشي کند؟!

نماينده ايران‌خودرو: تحريم، شرايط ايجاد زيرساخت‌هاي خودورهاي الکتريک را سخت کرده است!

مقصودي خطاب به وزيري گفت: خيلي وقت است که منتظريم مسئولين ايران‌خودرو و سايپا در برنامه ثريا پاسخگو باشند؛ باتوجه به  اينکه شما مدير طراحي پلت‌فرم ايران‌خودرو هستيد بايد بگويم که مدت زيادي است که منتظر يک پلت‌فرم جديد بومي هستيم.

نماينده ايران‌خودرو خاطر نشان کرد: ما اصلا تمايل به کار نمايشي نداريم و مي‌توانيم 10 تا 100 دستگاه ماشين الکتريک توليد کنيم اما اسم اين توليد نيست بلکه نمونه است؛ ما يکسري زيرساخت بايد در کشور داشته باشيم و وقتي در شرايط تحريم قرار داريم اين امر سخت مي‌شود؛ با اين همه تکنولوژي که مرسدس بنز دارد آيا مي‌توان آن را در ليست خودروهاي الکتريک و هيبريدي ديد؟ ما رسما اعلام مي‌کنيم که اگر زيرساخت‌هايي که بايد از نگاه دولتي و سرمايه‌گذاري انجام بشود، ايجاد شود، ايران‌خودرو موظف است به اينکه اين خودروها را توليد کند اما اگر ما خودرو را برقي کرديم و به مردم داديم، آيا با توجه به تامين باتري و قطعات، خدمات پس از فروش نمي‌خواهد و آيا نياز به ايجاد جايگا‌ه‌هاي شارژ باتري نيست؟

مقصودي خطاب به دکتر جعفرپور گفت: در حال حاضر با اين شرايط و امکاناتي که در کشور موجود است 50 خودرو هيبريدي از فرانسه و ژاپن وارد کشور کرده‌ايم چراکه اين خودروها به دليل اينکه دوگانه‌سوز هستند، زيرساخت خاصي نمي‌خواهد؛ اگر بخواهيم با نگاهي به آينده صحبت کنيم، بايد چه اقدامي در اين زمينه انجام بدهيم؟

 

رويکردها در خصوص خودروهاي الکتريک در بين مسئولين مثبت شده است

دکتر امير جعفرپور در پاسخ به اين سوال اظهار داشت: در حال حاضر حدود 4هزار نفر در اين بحث در حد کارشناس، کارشناس ارشد و دکتري در کشور حضور دارند؛ از طرفي تمايل در دستگاه‌هاي مختلف کشورمان بوجود آمده است و شايد برخي از مسئولين که در گذشته نسبت به اين موضوع نقد داشته‌اند، امروز خودروهاي برقي را در سازمان مربوطه‌شان براي آزمايش به کار گرفته‌اند که البته اين دو خودرو هم وارداتي است.

اين استاد دانشگاه در ادامه گفت: اين موضوع در سيستم بالادستي کشور پذيرفته شده است و رويکردها خوشبختانه مثبت است؛ اگر سازمان تاکسي‌راني از خارج از کشور تاکسي وارد کرده است شايد نمي‌دانسته که اين شرايط در کشور خودمان فراهم است و بايد از اين به بعد که متوجه شدند چنين توانايي در کشور وجود دارد بايد به اين سمت برويم که اين فناوري را داخلي کنيم.

نبايد با بهانه نبود زير ساخت، توپ را به زمين ديگران بياندازيم!

جمشيد آرين با اشاره به اينکه اي کاش وارد بحث ايران‌خودرو نمي‌شديم تا به راهکارهاي اصلي بپردازيم خاطر نشان کرد: اينکه توپ را در زمين ديگري بياندازيم و بگوييم زيرساخت‌ موجود نيست حرف درستي نيست و اين‌ها جملاتي است که بازيچه برخي شده است؛ شما بايد سال‌ها کار کنيد و يک تيم متخصص تربيت کنيد تا محصول را ارئه بدهيد و نمي‌توانيد "حرف"  صادر کنيد؛ امروز من دستم را به سمت تمامي کساني که در اين حوزه فعاليت دارند دراز مي‌کنم و گذشته را کنار مي‌گذاريم و مي‌گويم که بياييم باهم، کاري را عملي کنيم که خروجي آن همان اقتصاد مقاومتي مورد نظر مقام معظم رهبري است باشد.

آرين در پايان افزود: تا ديروز مي‌توانسيتم اشتباهاتمان را با فروش نفت جبران کنيم اما امروز ديگر اين فرصت را نداريم؛ من 45 راهکار آماده دارم که با اين 45 راهکار براي نسل آينده آلودگي باقي نمي ماند.

مطالب مرتبط:
ارسال نظر
نام و نام خانوادگي
ايميل