واکنش مردم و فعالان تعليم و تربيت نسبت به مستند "وقت نداريم "

واکنش مردم و فعالان تعليم و تربيت نسبت به مستند "وقت نداريم "

مستند "وقت نداريم"، از زاويه‌ نگاهي متفاوت به مساله تحول و چرخش در اهداف و ساختار آموزش و پرورش پرداخته‌ است؛ اين مستند با تمرکز بر چالش واقعي "زمان و کمبود وقت"، تصميم‌گيران نظام آموزشي کشور را ناگزير از يک انتخاب اساسي نشان مي‌دهد تا شايد نخستين گام‌هاي تحول به سرانجام برسد و مدرسه به جاي آنکه محلي براي انباشت اطلاعات فراموش‌شدني در ذهن‌ها باشد، به محلي براي رشد و پرورش واقعي انسان‌هاي توانمند تبديل شود.
تاريخ: 10/8/1399
كد مطلب: 2744
بازديد: 189

مستند "وقت نداريم"، از زاويه‌ نگاهي متفاوت به مساله تحول و چرخش در اهداف و ساختار آموزش و پرورش پرداخته‌ است؛ اين مستند با تمرکز بر چالش واقعي "زمان و کمبود وقت"، تصميم‌گيران نظام آموزشي کشور را ناگزير از يک انتخاب اساسي نشان مي‌دهد تا شايد نخستين گام‌هاي تحول به سرانجام برسد و مدرسه به جاي آنکه محلي براي انباشت اطلاعات فراموش‌شدني در ذهن‌ها باشد، به محلي براي رشد و پرورش واقعي انسان‌هاي توانمند تبديل شود.

در اين مستند که کاري از برنامه تلوزيوني ثريا است، روش‌هاي تدريس خلاق و موثر و نيز برنامه‌هاي پرورشي متفاوت در تعدادي از مدارس کشور پيش از بحران کرونا، به عنوان نمونه‌هايي عملي به نمايش در‌آمده است. نمونه‌هايي که اشتراک همگي آن‌ها در استفاده از شيوه "موقعيت‌سازي" مي‌باشد. هم‌چنين دوربين مستند ثريا به ميان دانش‌جويان برترين دانشگاه‌هاي ايران رفته و از کوله‌بار سنگيني که از مدارس برايشان به يادگار مانده، سراغ مي‌گيرد.

"وقت نداريم"، دومين مستند تحليلي ثريا در خصوص مسائل آموزش و پرورش است‌. پيش از اين برنامه ثريا در مستند «غيرانتقاعي» به آسيب شناسي عملکرد مدارس غيرانتفاعي در سه دهه گذشته و غافل شدن از عدالت آموزشي پرداخته بود‌.

مستند "وقت نداريم"، علاوه بر نمايش فعاليت‌هاي متفاوت در تعدادي از مدارش پيشرو کشور، از زاويه‌اي متفاوت به مساله تحول در اهداف و ساختار آموزش و پرورش پرداخته‌ است؛ اين مستند با تمرکز بر چالش هميشگي زمان و کمبود وقت، تصميم‌گيران نظام آموزشي کشور را ناگزير از يک انتخاب اساسي نشان مي‌دهد.

"وقت نداريم"، دومين مستند تحليلي ثريا در خصوص مسائل آموزش و پرورش است‌. پيش از اين برنامه ثريا در مستند «غيرانتقاعي» به آسيب شناسي عملکرد مدارس غيرانتفاعي در سه دهه گذشته و غافل شدن از عدالت آموزشي پرداخته بود‌.



آقاي اردوان مجيدي، فعال حوزه تعليم و تربيت
سلام. برنامه مفيدي بود. با دوستان استفاده کريم. اطلاع رساني هم کرديم.

آقاي محمدرضا نيک‌نژاد، فعال حوزه تعليم و تربيت
مستند به موضوع خيلي مهمي در فضاي آموزشي پرداخته بود. کتاب هاي درسي هم به لحاظ تعداد و هم به لحاظ درونمايه اونها، حجمشون زياده، اين برنامه شما تلنگري هست به همه برنامه‌ريزان. تاکيد سند تحول بنيادين بر مهارت‌آموزي دانش‌آموزان هست، اما در اجرا، دلشون نمياد محتوا رو کم کنن. منافعي هم هست در اين ميان، طبعا هرچه محتوا بيشتر باشد، فضاي معلم خصوصي‌ها و کلاس کنکورها و مدارس غيردولتي که زمان رو افزايش ميدن و ... داغ‌تر ميشه.
خوب بود که به تجربه‌هاي جهاني به خصوصي کشورهاي اسکانديناوي و فنلاند هم مي‌پرداختيد. در فنلاند حجم کتاب‌هاي درسي خيلي کم شده، اما نتايج درخشاني در آزمون‌هاي تيمز و پرلز به دست آورده‌اند.

آقاي سيد امير سياح، مدير گروه دانش و اقتصاد شبکه يک
مستند وقت نداريم درباره تحول در مدارس به سوي آموزش هاي کاربردي فوق العاده است. اولياي دانش آموزان و سياست‌گذاران آموزش و پرورش تکرارش را از دست ندهند. تبريک به محسن مقصودي که طي ده سال ثريا را به يک تيم درجه يک تلويزيوني تبديل کرده است.

آقاي قربانعلي، فعال حوزه تعليم و تربيت
زيبا و جذاب بود، خوب تدوين شده بود و مسئله مهمي را بررسي کرديد.
يک نکته اي که به نظرم رسيد اينه که به نظرم با معلمان مدارس دولتي که علاقه دارند کار خلاقانه بکنند ولي نمي‌توانند هم مصاحبه ميشد خوب بود که آنها مي‌گفتند موانع کارشان چيه. در مستند تنها با کارشناسان و معلمان موفق صحبت شده بود.

آقاي آرش کرمانشاهي، فعال در حوزه مدارس طبيعت
از نظر من تمام نکاتي که در اين مستند بهش اشاره شد، دقيق و درست و به جا بود و آموزش و پرورش ما خيلي نياز به اصلاحات متنوعي داره و جاي چنين برنامه‌هايي در رسانه‌ها، واقعا خاليه. اي کاش افرادي باشن که با اين نگاه برنامه‌هاي بيشتري توليد کنن و به جامعه تزريق کنن. چيزهايي در جامعه وجود داره که نيازمند اصلاح هست، اما چون بهشون پرداخته نميشه، يه حالت تقدس پيدا کرده، يکي از اين موارد همين کنکور هست. به نظرم ريشه اصلاح نشدن نظام آموزشي در تجارت کنکور است.

آقاي مهدي بهلولي، فعال حوزه تعليم و تربيت
برنامه‌اي بود که به دور از گرايش خاصي سياسي سعي کرده بود به واقعيت مدرسه نزديک بشه.
معلوم بود مدرسه‌هايي که روي آن‌ها دست گذاشته بوديد، مدارس خاص و بعضا بودند و ميشد مدارس دولتي رو هم نشون بديد. نکته ديگه هم که جا داشت بهش پرداخته بشه، تجربيات کشورهاي ديگه بود.
در اين برنامه گفته شد که سمت و سو و رويکرد آموزش و پرورش ما بايد به اين سمت باشد که براي مثال دانش‌آموزان روابط اجتماعي نيرومندي داشته باشند و مثلا بحث کارآفريني مطرح شد و اينکه دانش‌آموزان با جهان واقعي، به خصوصي بحث کار و آنچه در زندگي آينده خواهد گذاشت، درگير بشوند. اين مسائل به نظر بنده هم درست است. اما به نظرم آموزش عمومي بايد به تقويت جنبه‌هاي انتقادي هم بپردازه و براي تقويت اين مهارت موقعيت‌هاي طراحي بشه.

آقاي فرامز ضيغمي نژاد، مهندس عمران
دغدغه هاي کارشناسان مستند دقيقا دغدغه هاي بنده نيز هست. در خصوص سطح مطالب ارائه شده در زمان مدرسه و دانشگاه بيشتر مطالب بصورت کلي و شفاهي بود و تعداد کمي از درس ها بصورت عملي بود. هرچند همان درس هاي عملي نيز بصورت کاربردي نبود و اين امر زماني براي بنده قابل لمس شد که پس از فارغ التحصيلي به بازار کار متوجه شدم که بسياري از مطالبي که در دانشگاه و مدرسه يادگرفتم هيچ کاربردي در مسائل پروژه ندارد و در خصوص کار در پروژه بايد مطالب ديگري را بايد ياد بگيرم.

آقاي بهروز نظري، کارشناس مسائل آموزش و پرورش
دست مريزاد؛ اين قدر حجم کار رسانه در باره اقيانوس مشکلات مدارس اندک است که واقعا بايد دست شما رابوسيد. تازه کار شما در تجربه ميداني‌اش دو مدرسه را هدف گرفته. شما را به خدا نگاهي به مدارس دولتي بيندازيد ببينيد چه فاجعه اي است. بهترين فرصت، ورود معلمان جديد به اين فضاست که نظرم اين فرصت هم به راحتي مي سوزد و ما معايب را دوباره باز توليد مي کنيم.

واکاوي مسائل دانشگاه فرهنگيان هم اهميت بسزائي دارد چون تحول را معلمي که موضوع را مي فهمد رقم مي زند. فاجعه اصلي در متوسطه 2 است که مي شود گفت ديگه چيزي به اسم مدرسه باقي نمانده. شده‌اند آموزشگاه کنکور .


دبير بازنشسته
مستند جالبي بود و کاملا صحيح. به نظر من اگر تدريس دروس را از حالت تئوري بصورت عملي در بياورند هم براي بچه ها بسيار جذاب مي شود و هم در آينده و زندگي آنها بسيار کاربردي خواهدبود. حتي دروسي مثل رياضي يا هر درس ديگر حتي ورزش را مي شود در قالب برنامه روزانه زندگي بچه ها برنامه ريزي کرد.

خانم دکتر قاسم‌زاده، فعال حوزه تعليم و تربيت
ارائه مطالب در اين مستند بيشتر در مورد محتوا ،روشها و امکانات آموزش وپرورش دانش آموزان بود واز اهداف که بسيار مهم است و درواقع پايه و اساس محتوا وروش هاست سخني گفته نشده بود. در سطح بين المللي اهدافي براي آموزش وپرورش مطرح شده که ميتواند در کنار اهداف ملي مورد توجه قرار گيرد که چنين اتفاقي رخ نداده است. به عنوان مثال اهداف مبتني بر رشد و تکامل کودکان شامل (رشد جسمي ،رشد شناختي ،رشد عاطفي،رشد اجتماعي ،اخلاقي )در نظام آموزشي ما مورد توجه قرار نگرفته وبيشتر به رشد شناختي آنهم متاسفانه هنوز با روش حافظه محور پرداخته شده است
مورد ديگر اين که شما فقط به مدارس غير دولتي که از امکانات بيشتري برخور دارند پرداخته ايد و واقعيت را در نشان دادن وضعيت تعداد بسياري از مدارس ما که حداقل امکانات را ندارند در نظر نگرفته ايد. بسياري از مدارس ما به علت نبود عدالت آموزشي در وضعيت بسيار محرومي از امکانات آموزشي قرار دارند.
با همه اين موارد همين که مشکلات مهمي را در حوزه اجرا در ارتباط با آموزش وپرورش دانش آموزان در سطح ملي مطرح کرديد بسيار ارزشمند است

آقاي مهدي اميري، فعال حوزه تعليم و تربيت
باسلام. ضمن تشکر بابت انتخاب يکي از معضلات مهم و اساسي نظام آموزش و پرورش. به نظر مي رسد يکي از دلايل اين فقدان مهارت در دانش آموزان، موسسات کنکوري هستند که بر سر جذب دانش آموزان از سالها پيش از کنکور با هم رقابت دارند تا جايي که با انواع و اقسام فنون و قواعد اختراعي ولي غيرکاربردي حل مسائل رياضي و غير رياضي را حتي از رسانه ملي تبليغ مي کنند و همه به خاطر گردش مالي اين موسسات است که سايه سنگين آن گريبانير نظام تعليم و تربيت شده است و البته دلايل زياد است که لازم است مستندي ديگر در خصوص آن ساخته شود.

خانم دکتر رحيمي، فعال حوزه تعليم و تربيت
در مجموع خوب کار شده بود و جاي خسته نباشيد داره؛ نگاه تقريبا منصفانه اي پشت کار بود.
جاهايي از فيلم کمي از محور اصلي که «وقت نداريم» دور ميشد و البته تلاش راوي براي برگردوندن مخاطب به مسير بي ثمر نبود. من ترجيح ميدادم که انتهاي فيلم هم با راوي و طرح يک سوال باز تمام بشه. متني که بر تلاش نافرجام روياي «تحولات بنيادين» اشاره داشت، جونش کم بود! در مجموع راضي ام که برنامه رو ديدم.

ناشناس
رويکردي که اين کار داشته است در واقع حرکت به سمت برنامه درسي زندگي واقعي هست. در واقع ساخت برنامه درسي بر اساس اينکه چقدر اين برنامه درسي به درد زندگي واقعي بخوره هستش. تا حدي هم در سند ملي برنامه درسي به اين قضيه به عنوان شايستگي محوري توجه شده.
در رويکردهايي که تو بحث تدوين برنامه‌هاي درسي وجود داره که اکثر کشورها از نگاه تلفيقي استفاده مي‌کنند هم در واقع از نگاه‌هاي کاملاً علمي که تجلي آن را در درس هاي مانند رياضي مي بينيم در پيش بگيريم و بعضي از برنامه‌هاي درسي به مهارت ها و توانايي هايي که افراد براي بهتر زندگي کردن در صحنه اجتماعي اش نيازمند هستند مي پردازد.
سند ملي برنامه درسي با مفهوم شايستگي محوري که حالا در ادبيات حوزه آموزش از آن به تعبير نالج پلاس ياد ميشه البته در حيطه نظر و سياست حرکت کرده ولي در عرصه عمل برنامه ريزي ناکام‌بوده است و به نظر مي‌رسيد که اين مستند اين درخواست يا به واقع کاستي را پيگيري مي کرد.

آقاي عبدالمحمد شعراني، فعال حوزه تعليم و تربيت
بسيار عالي بود و از کارشناسان خوبي استفاده شده بود، فقط يک مورد که هيچ اشاره اي نشد در مورد اجراي طرح هاي مختلف ( آسيب هاي اجتماعي و..‌.) بود که چون در چارچوب ساعت کلاسي نيست همه متاسفانه شکست مي خورند. ولي واقعا بايد از شما و همکاران تقدير کنم بابت مستند خوب و راهي که در پيش گرفتيد. ان شا الله من هم هر موقع کمکي از دستم بر بياد در خدمت‌تون هستم.

آقاي کامياب، فعال حوزه تعليم و تربيت
کامل و با دقت ديدم؛ تدوين خوبي داشت. موضوع کشش ِ خوبي داشت. البته عمق مطالب در نيمه اول مستند بيشتر از نيمه دوم به نظر مي‌رسيد.
بايد بيشتر توضيح بدهيد براي مردم که متوجه کلاه بزرگي که سالهاست سرشان مي‌رود بشوند.

Z_jalali_110
واقعا اين مطالب حجيم به درد نخور بلاي جون بچه ها و مادرها شده يعني کسي که اينارو تدوين کرده با خودش چي فکر کرده بيچاره بچه ها که

اين مطالب به دردشون که نميخوره هيچ اعصاب و روانشون رو هم بهم ميريزه

mahboobeh_khademi
احسنت بر شما ،من يک آموزگار هستم بالاخره يکي پيدا شد دغدغه ي اصلي ما رو عنوان کنه ،حالا اين همه سرفصل هاي ناکارامد به کنار طرح هاي ديگه هم بخش نامه ميکنن که معلم در کنار مطالب و مباحث کتاب بايد اون ها رو هم اجرا کنه ،مصداق بارز با يک دست ۱۰ تا هندوانه بلند کردن!! وقتي هم ميپرسيم چگونه چون هيچ وقت جواب منطقي و قانع کننده اي ندارند شانه بالا انداخته مي گويند: هنر معلم !!!:expressionless:
amir.h_bariklo
عمرمون و انرژي نوجوانيمون رو سر درس هايي که نه به درد دنيامون ميخورد نه آخرتمون هدر کردن

sakinefaraji08
سلام .ممنون از برنامه ثريا، واقعا به مسائلي که هيچ کس به فکرش نيست وخيلي مهمه نگاه ويژه داره.واقعا دست مريزاد که درد هاي واقعي جامعه رومي بينيد.
sahbayealast
واقعا يعني داريم يواش يواش ميريم به سمت بررسي محتواهاي آموزشي مدارس؟؟؟ باورم نميشه.... بازم جاي شکرش باقيه .... امسال اولين قدم با همين برنامه برداشته بشه من به جرات ميگم لااقل مي تونيم اميدوار باشيم که بيست سال آينده نظام آموزشي و به تبع آن وضعيت فرهنگي کشور متحول خواهد شد #سيستم_ناکارآمد_آموزش_و_پرورش
saman_robati
خيلي عالي بود مستندش.... واقعا چي از تاريخ و ديني ياد بچه ها مي مونه؟ بياييد بصيرت رو به بچه ها ياد بديد...نه يکسري محفوظات صرف....کاش خودشناسي که مقدمه خدا شناسي است به بچه هامون مخصوصا در دوره متوسطه اول که در دوره هويت ساز نوجواني هستن ياد بديم....
matinpour_1380
تمام وقت دانش آموز هاي خوب براي کنکور تلف ميشه


h.shariat88
مستند خييلي عالي اي بود.. من خيلي خيلي از ديدن مستند لذت بردم،چون تقريبا در مستند به همه ي دغدغه هاي و ناراحتي هايي که از نظام آموزش و پرورشمون داريم اشاره شده بود...


mohammdmn944
کلا سيستم آموزشي چه در ابتدايي تا دانشگاه ياد داده نميشه که شخصي در چه چيزي استعداد داره و فقط بهمون ياد دادن که درس بخون تا قبول شي بري کلاس بالاتر ولي اگه در عوضش به جاي ياد دادن مطالبي که در زندگي بکارمون بياد خيلي بهتر بود

arezooye.ab
نتيجه سيستم آموزشي ما اينه که اکثرمون بعد از بيستو سه چهارسالگي متوجه ميشيم که پر انرژي ترين روزاي عمرمونو به معناي واقعي کلمه تلف کرديم و تبديل شديم به يه آدم سرخورده اي که احساس عدم شکوفايي داره و از کتاب خوندن متنفر شده!

sara.in2.science
زمينه رو فراهم نکردن که خودمون و علايقمون رو بشناسيم فقط خونديم و حفظ کرديم و حالا من انصراف داده از ارشد که دوباره کارشناسي چيزي که دوست دارم رو در بيست و چهارسالگي شروع ميکنم از نتايج همين سيستمم:unamused: عمرم تباه شد تا تازه بدونم چي ميخوام بشم

zahra.shiea
ترو خدا يه کاري کنيد ، ممنون از باز کردن سر فصل آموزشيتون

khavidakbar
واقعا بعد از اين همه سال چند کلمه حرف حق در مورد آموزش زده شد

ya_mahdi1112
گزارش خيلي خوبي بود اي کاش مسئولان کمي تامل کنند . واقعا خيلي از اين مطالب به درد دانش آموز نميخوره . و در طول زندگيش حتي يک بار هم با آن برخورد نميکنه . بگذاريد اين مطالب را همان دانشجويي که خواسته به آن رشته برود بخواند آن هم در دانشگاه نه مدرسه ! در دانشگاه هم دقيقا همان مطالبي را آموزش دهند که در حيطه کار و درس دانشجوست نه بيشتر .

 

اين مستند  را مي توانيد از اينجا دانلود کنيد

ارسال نظر
نام و نام خانوادگي
ايميل