تبليغات و بازار در تسخير خارجي ها

تبليغات و بازار در تسخير خارجي ها

برنامه اين هفته ثريا با موضوع آسيب شناسي ورود گسترده کالاها و تبليغات خارجي و با حضور محمد رضا دياني، رئيس انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي ايران و عظيم فضلي‌پور، استاد دانشگاه و متخصص حوزه برند و همچنين ميهمان تلفني حسن خليل‌زاد، به نمايندگي از شرکت سامسونگ، بر روي آنتن شبکه اول سيما رفت.
تاريخ: 29/10/1394
كد مطلب: 1268
بازديد: 2605

به گزارش خبرگزاري فارس، برنامه اين هفته ثريا با موضوع آسيب شناسي ورود گسترده کالاها و تبليغات خارجي و با حضور محمد رضا دياني، رئيس انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي ايران و عظيم فضلي‌پور، استاد دانشگاه و متخصص حوزه برند و همچنين ميهمان تلفني حسن خليل‌زاد، به نمايندگي از شرکت سامسونگ، بر روي آنتن شبکه اول سيما رفت.

يکي از نکات مهمي که اين برنامه ثريا داشت، نقدي ظريف بر فضاي تبليغات در رسانه ملي بود. شايد براي اولين بار بود که رسانه ملي در يک برنامه زنده، خود نيز مورد نقد صريح قرار مي گرفت و از اين منظر بايد اين حرکت ثريا و رسانه ملي را به فال نيک گرفت. در ثريا دلايل مديران بازرگاني رسانه ملي و مسوولان وزارت صنعت براي مجوز تبليغات برندهاي خارجي نظير سامسونگ، ال جي، سوني و... به عنوان کالاي داخلي مطرح شد و سپس اين دلايل و توجيهات مورد نقد و واکاوي قرار گرفت و نماينده سامسونگ نيز در اين برنامه از استدلال مديران بازرگاني سيما و وزارت صنعت دفاع کرد.

درحاليکه در اين مقطع زماني کشور درگير يک جنگ اقتصادي است، کالاهاي خارجي به مثابه سربازان جنگي تا حد زيادي فروشگا‌ه‌هاي کشور ما را فتح کرده‌اند و اين درحالي است که نيروي کار داخلي به سبب واردات اين کالاها يا بي‌کار هستند يا در بهترين شرايط به مونتاژکاري پرداخته‌اند و توليد داخلي با مشکلات عديده‌اي مواجه شده است؛ برنامه ثريا در اين برهه به اين موضوع مي‌پردازد که باتوجه به فضاي اقتصادي حاکم بر کشور، دولتمردان و مسئولين درخصوص حمايت از توليد داخل چه اقدامات موثري انجام داده‌اند.

در ابتداي اين برنامه محسن مقصودي، مجري برنامه خطاب به دياني گفت: شعار حمايت از توليد داخل مدت‌هاست که مطرح شده و دولت محترم هم مي‌گويد که خيلي از کالاهاي خارجي را در اولويت قرار داده است و به آن‌ها ارز آزاد داده و تعرفه‌ها را بالا برده اما از طرف ديگر شاهد اين هستيم که بازار پر از کالاهاي خارجي است و خبرهايي مي‌شنويم مبني بر اينکه توليدکنندگان لوازم خانگي و پوشاک و غيره مدام ورشکسته مي‌شوند؛ به نظر  شما اوضاع به چه شکلي است؟

راهکار قانوني کامل و جامعي براي کنترل صحيح واردات نداريم

محمدرضا دياني، رئيس انجمن توليدکنندگان لوازم خانگي ايران در پاسخ به اين سوال مجري گفت: ما با واردات کالا مخالف نيستيم بلکه در يک بازار رقابتي ما حتماً بايد اجازه دهيم برندها و کالاهاي مختلف حضور داشته باشند تا بتوانيم سليقه‌هاي مختلف را پوشش دهيم.

وي اظهار داشت: مسئله‌اي که شما به آن اشاره کرديد و مسئله بسيار جان‌سوزي هم است که امروز در اقتصاد کشور ما وجود دارد اين است که متأسفانه ما راهکارهاي قانوني کامل و جامعي را براي کنترل صحيح واردات و براي اين که واردات از دريچه قانوني وارد کشور شود نداريم.

دولتي هايي فعال در بخش خصوصي، خوب بلدند قانون را دور بزنند!

رئيس انجمن توليد کنندگان لوازم خانگي بيان داشت: متأسفانه يک عده‌اي از افراد دور زدن قانون را خوب بلد هستند بطور مثال در مراکز دولتي هستند و مي‌دانند با چه شيوه‌اي مي‌توانند قانون‌ها را دور زد و با چه شيوه‌اي مي‌توان از امکانات و معافيت‌ها و بسترهاي قانوني براي دور زدن قانون استفاده کرد لذا جذب واردکننده‌ها مي‌شوند و به واردکننده‌ها خط مي‌دهند و با هم يک جريان مي‌شوند.

دياني اظهار کرد: در عرصه لوازم خانگي و خيلي از کالاها ديگر، واردات طبق تعرفه خودش وارد مي‌شود؛ دولت محترم کالاي لوازم خانگي را در اولويت 10 قرار داده است و در اولويت 10 قرار گرفتن کالا به اين معني است که تعرفه کالا بين 60 تا 80 درصد است اما اين تعرفه در گذشته 40 درصد بود و وضعيت خيلي بهتر بود چرا که خيلي از اين واردکننده‌ها قانون را دور نمي‌زدند اما از وقتي که دولت تصميم گرفت اين‌ها را محدود کنند يک راه بدتر را با راهنمايي بعضي از همان کساني که اطلاعات کافي دارند و مي‌دانند که چه طور بايد قانون را دور زد استفاده کردند.

به کام واردات به اسم توليد داخل!

وي ادامه داد: الآن تعرفه واردات به صورت "اس‌کي‌دي" (وارد کردن محصولات به صورت مجموعه هاي منفصل) حدود 30 درصد است و تعرفه "سي‌کي‌دي" (يعني وارد کردن قطعات منفصل) کمتر از 7 درصد است هزينه گمرکي واردکنندگان را تقريباً به ميزان يک چهارم رسانده ايم دولت يک سياست حمايتي را بر اساس سياست حمايتي و اقتصاد مقاومتي گذاشته است و خواسته واردات را کنترل کند ولي بر عکس گروه ي با دور زدن اين قانون يک چهارم هزينه گمرکي را پرداخت مي‌کنند و بسياري از فرارهاي مالياتي اعم از پرداخت عوارض ارزش افزوده يا پرداخت ماليات عملکرد و امثال آن، را شاهد هستيم. در حقيقت هجمه واردات تحت پوشش توليد داخل امروز در بازار نفوذ کرده است.

ممنوعيت صريح تبليغات برندهاي خارجي در قوانين

مجري برنامه در اين بخش با مرور بندهاي «بخشي از دستورالعمل تبليغات محيطي کالا و خدمات»

(مصوب جلسه 571 مورخ 12 ارديبشهت 91 ، شوراي فرهنگ عمومي) به نقل از سايت وزارت ارشاد پرداخت.

ماده  1) تبليغ کالا و خدمات خارجي که مشابه داخلي دارد، ممنوع مي­ باشد.

ماده  2) تبليغ کالا و خدمات داخلي که نام خارجي دارد، ممنوع مي­ باشد.

ماده  3) تبليغ کالا و خدمات داخلي با سرمايه­گذاري مشترک خارجي بايد با نام ايراني و منطبق بر قانون «ممنوعيت به کارگيري اسامي، عناوين و اصطلاحات بيگانه» و آيين­ نامه اجرايي آن باشد.

ماده 4) تبليغ کالا و خدمات خارجي که مشابه داخلي ندارد، با رعايت استفاده از حداکثر 20% کل ظرفيت تبليغات محيطي و صرفاً با خط فارسي مجاز مي­ باشد.

ماده  5)هر نوع تبليغات بازرگاني شرکت­ ها، کالا و خدمات خارجي از طريق تابلوهاي اختصاصي واحدهاي صنفي،توزيعي،فروشگاه­ ها و مراکز خريد ممنوع است.

قوانين روي زمين مانده حمايت از توليد داخل چرا اجرا نمي شود!

مقصودي  اظهار داشت که متاسفانه اين قوانين روي زمين مانده و اکنون شاهد تبليغات گسترده برندها خارجي در سطح شهر و حتي صدا وسيما هستيم همچنين افزود که در قانون براي شوراي انقلاب فرهنگي و ديگر نهادهاي حاکميتي نيز در اين خصوص وظايفي در نظر گرفته شده است که هيچ کدام در طول بيش از يک سال گذشته حاضر به پاسخ گويي به ما نشدند.

مقصودي در ادامه خطاب به فضلي‌پور با بيان اينکه ما مي‌خواهيم اين شبهه را باز کنيم که بسياري از کالاهايي که امروز بازار را پر کرده‌اند و تبليغات رسانه‌ها را گرفته‌اند ادعايشان اين است توليد داخل هستند، آيا کشورهاي ديگر هم بدين شکل در مقابل کالاهاي خارجي و خصوصاً تبليغات کالاي خارجي فرش قرمز پهن مي‌کنند؟ قوانيني که ما در مورد ممنوعيت تبليغات کالاهاي خارجي داريم بسيار سفت و سخت است اما عمل نمي‌شود و واقعاً يک جنگ اقتصادي بسيار عجيبي است.

قوانين جهاني براي استثمار کشورهاي درحال توسعه!

عظيم فضلي‌پور، متخصص حوزه برند نيز در پاسخ به اين سوال با اشاره به جمله "باستيا" مبني براينکه اگر کالاها از مرز عبور نکنند، سربازان عبور مي‌کنند اظهار داشت: قانون "اسپوت هولي" را کشورهاي بزرگ وضع کردند و از آمريکا شروع شد؛ با عنوان سياست ديوارهاي بلند و بعد از آن بحث تئوري لگدزدن و دور افکندن نردبان مطرح شد به اين معنا که کشوري که در مسير توسعه قرار گرفته‌ تعرفه ورود کالاي خارجي را آن‌قدر بالا ببرند که براي شرکت خارجي صرف نداشته باشد که کالاي خود را وارد کند؛ منتهي پس از آنکه خودشان به قدرت رسيدن پس از آن گفتند در حال حاضر دوره لگدزدن و دور افکندن نردبان است.

وي ادامه داد: بر اساس قوانين جهاني کشورهايي که آن دوره را گذرانده‌اند امروز به ما مي‌گويند شما ديگر حق استفاده از آن قوانين را نداريد مثل اين است که بگويند يک کت وجود دارد و اين کت تک سايز است اين کت را شما بپوشيد و به قوانيني که ما وضع کرده‌ايم عمل کنيد؛ و خودتان حق دوخت نداريد.

چرا ذائقه مردم را با کالاهاي خارجي تغيير داديم؟!

اين استاد دانشگاه خطاب به دولت بيان داشت: کشور ما يک دوره ده ساله را به عنوان عضو ناظر W.T گذراند. در اين برهه وظيفه دولت کاملاً مشخص بود و سؤال من اينجا از دولت‌مردان محترم اين است که چرا دوره‌اي که ما عضو ناظر بوديم، ذائقه مردم را با کالاهاي خارجي در شرايط نظارتي تغيير داديم؟

فضلي‌پور تاکيد کرد: تجربه کشورهايي مانند ترکيه، کره جنوبي، سنگاپور و چين در مقابل ما قرار دارد؛ در دوره‌اي که دوره نظارتي است، دوره‌اي که در حقيقت رشد توليد داخلي است تعرفه‌ها را آن قدر بالا بردند که برند خارجي به خودش اجازه نمي‌داد که وارد آن کشور شود.

در شرايط فعلي سرمايه گذاري خارجي يعني نابودي توليد داخل!

وي ادامه داد: به همين دليل ما مي‌گوييم مخالف صد درصد سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي هستيم؛ سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي اگر براساس قوانين درست و تحليل شرايط صورت نگيرد تنها چيزي را که به دنبال خواهد داشت نابودي صد درصد توليد داخلي خواهد بود چون شما در شرايطي اجازه ورود داده‌ايد که هنوز توليدکننده داخلي ما توان رقابت ندارد.

اين استاد دانشگاه افزود اضافه کرد: سؤال ما اينجاست که در دوره‌اي که ما شرايط نظارت را طي مي‌کرديم بايد آن قدر تعرفه‌ها بالا مي‌رفت تا کالاي خارجي وارد کشور نشود مانند همان قانون "اسپوت هولي"، اين قانون در همه کشورهاي دنيا جواب داده پس به چه دليل در کشور ما جواب نمي‌دهد؟ چطور مي‌شود که قوانين خوب دنيا زماني که به کشور ما ورود مي‌کند برعکس جواب مي‌دهد؟

چرا در رسانه ملي تبليغات سامسونگ و ال‌جي و سوني وجود دارد؟

وي عنوان کرد: سال 71 قيمت دلار در کشور کمتر از 7 تومان بود و در سال 73 دلار 170 تومان شد يعني 27 برابر؛ اين يک تئوري است که در حقيقت ما نسبت ارز داخلي را نسبت به دلار بالا ببريم به دليل اين که افزايش صادرات و ارزآوري داشته باشيم اين تئوري است که در تمام کشورهاي دنيا بر اساس تئوري اقتصاد درهاي بسته جواب داده است اما در کشور ما چرا جواب نمي‌دهد؟ صادرات ما از 20 ميليارد به 19 ميليارد کاهش پيدا مي‌کند؛ يکي از مشکلات اصلي که ما داريم وضع قانون و بعد تحليل قانون و تحليل شرايط است.

در ادامه محسن مقصودي بيان داشت: شبهه‌اي که وجود دارد و ما به برخي از مسئولين انتقاد مي‌کنيم که چرا تبليغات سامسونگ و ال‌جي و سوني در رسانه‌هايي مثل رسانه ملي بسيار شفاف وجود دارد؟ زماني که اين سؤال را مي‌پرسيم و مي‌گوييم که توليد کنندگان گله‌مند هستند، دوستان و مديراني که اتفاقا افراد دلسوزي همهستند، يک استدلالي دارند و مي گويند محصولات توليد داخل شده‌اند و در داخل کشور توليد مي‌شوند. براي مثال مدير بازرگاني رسانه ملي در مصاحبه اي بيان داشته اند:" کالاهايي مانند ال‌جي، سامسونگ، سوني و .. در ايران و از طريق جذب سرمايه گذاري‌هاي خارجي توليد مي‌شود. اين دسته از کالاها با اسامي خارجي جزو کالاي خارجي به حساب نمي‌آيند. چون در ايران توليد مي شوند."

مقصودي پرسيد آيا با وجودي که برند خارجي است مي توان گفت کالا داخلي است؟

از تجربه هاي کشورهاي دنيا چرا استفاده نمي کنم! دولت ها بايد حمايت از توليد داخل را جدي بگيرند!

عظيم فضلي‌پور نيز در پاسخ به اظهارات مقصودي گفت: من يک مثالي از سال 1954 ژاپن بيان مي‌کنم؛ بعد از جنگ جهاني دوم که ژاپن تقريباً با خاک يکسان شد تصميم گرفتند که کاخ امپراتوري ژاپن را از نو بسازند، کاخ به اتمام رسيد و يک قطعه براي تکميل کار کم آوردند و آن قطعه در ژاپن وجود نداشت (شيشه بود) که پنجره‌هاي کاخ را با آن بپوشانند لذا تصميم گرفتند که شيشه را از خارج از کشور وارد کنند و دولت ژاپن مخالفت کرد و در نهايت به جاي استفاده از شيشه از پلاستيک استفاده کردند و با نايلون پنجره‌ها را پوشاندند تا روزي که ژاپن به خودکفايي در توليد شيشه برسد.

يک کمپاني BMWدر هند خط توليد دارد؛ آيا خودروي BMW يک کالاي هندي است؟

اين استاد دانشگاه اظهار داشت: ما بر اساس تعاريف سازمان تجارت جهاني مدل توليد "تي ان سي" را داريم يعني شرکت‌ها و برندهايي که در دنيا وجود دارند مي‌توانند از ظرفيتي که در مناطق ديگر دنيا وجود دارد به شکل‌هاي مختلف توليد کنند اما برند، برند محلي به شمار نمي‌آيد يا شما نيروي کار ارزان‌قيمت داريد يا فضا براي توليد مناسب است يا دسترسي به منابع توليد بهتر است و همه اين‌ها دلايلي است که در کنار يکديگر جمع مي‌شود که ما را به 3 روش توليد در مدل‌هاي "تي ان سي" منتهي کند اما سؤال من اين است اگر دوستان تفسير مي‌کنند که اگر 10 درصد کالايي هم در کشور توليد شود آن برند، برند داخلي محسوب مي‌شود، چند راه وجود دارد؛ يک کمپاني BMWدر هند خط توليد دارد آيا ما خودرو BMW را يک کالاي هندي مي‌دانيم؟ مدل‌هايي که در خانواده کي دي، سي کي دي يا اس کي دي توليد مي‌شود در هيچ کجا از دنيا به نام کشوري که در آن توليد انجام مي‌شود، نمي‌دانند.

گوشي آيفون ۳۳ قطعه اصلي دارد و در ۱۷ کشور دنيا توليد مي‌شود؛ آيا مي‌توانيم بگوييم اپل برند کره‌اي است؟

فضلي‌پور بيان داشت: برند مادر وجود دارد و اين چنين است که مسيري مشخص مي‌کند که ما را به برندهاي مشهور مي‌رساند؛ امروز به دلايل مختلف خيلي از برندهاي معروف دنيا دست از توليد برداشتند؛ ۶۸۷ شرکت براي شرکت نايک توليد مي‌کنند و شرکت‌هاي در دنيا مانند منگو، زارا و اپل هم همچنين کاري انجام مي‌دهند.

وي تاکيد کرد: گوشي آيفون ۳۳ قطعه اصلي دارد و در ۱۷ کشور دنيا توليد مي‌شود؛ آيا مي‌توانيم بگوييم اپل برند کره‌اي است؟ همين امروز نظرسنجي کنيد اگر برندي در کشوري غير از مبدا مادر توليد شود آيا مي‌توانيم بگوييم آن برند براي آن کشور است؟ برند اپل که اصلا کارخانه ندارد اما پايه آن در آمريکاست، مي‌توانيم بگوييم برند کره‌اي است يا چيني است؟ خير، اين موضوع براساس تعاريف هيچ کدام از ادبيات تجاري و ادبيات توليد سازگار نيست.

مونتاژکاري صنعت نيست! هرچند ظاهرش صنعتي است!

در ادامه مقصودي خطاب به دياني گفت: شما از نظر خودتان به عنوان انجمن توليد لوازم خانگي چه توليدي را توليد داخل مي‌دانيد و چه توليدي را توليد داخل نمي‌دانيد؟

دياني نيز در پاسخ بيان داشت: ما در دوران مدرسه هم در کتاب‌ها مي‌خوانديم که يکي از ضعف‌هاي حکومت طاغوت اين بود که وقتي صنعت داشت، صنعتش مونتاژکاري بود و صنعت عميقي نبود بلکه ظاهري از صنعت را براي ايران درست کرده بودند.

صنعتي داخلي است که فناوري‌اش بومي شده باشد

وي تاکيد کرد: ما صنعت داخلي را صنعتي مي‌دانيم که فناوري‌اش بومي شده باشد و وقتي کسي فناوري بومي نداشته باشد اين را صنعت داخلي نمي‌گوييم بلکه به صنعتي داخلي مي‌گوييم که قطعات و تامين کنندگان آن داخل کشور وجود داشته باشند که زنجيره فناوري داخل کشور باشد. به صنعتي توليد داخلي مي‌گوييم که حتما برنامه ريزي کرده باشد که بتواند زنجيره فناوري و توليد را در يک مجموعه طي کند.

لزوم تعريف پروسه توليد داخل

رئيس انجمن توليد کنندگان داخلي اضافه کرد: سال گذشته به خاطر همين شبهه، انجمن توليد کنندگان لوازم خانگي پروسه‌هاي توليد را تدوين کرد و پروسه‌هاي استانداردي وجود دارد که اين پروسه‌ها اگر در مجموعه‌اي باشد توليد داخل است.

برندهاي خارجي فقط اجازه مونتاژ مي دهند نه انتقال فناوري مي دهند و نه حتي اجازه صادرات!

وي ادامه داد: متاسفانه امروز يک بحث ديگري که مطرح است آقايان شعار سرمايه‌گذار خارجي مي‌دهند و ما نيز استقبال مي‌کنيم؛ معتقدم اگر همين برندهاي کره‌اي يا ژاپني تصميم بگيرند در ايران سرمايه گذاري کنند اکثر توليد کنندگان داخلي با آن‌ها همکاري کنند، اشکالي ندارد ولي به شرط اينکه براي صادرات سرمايه گذاري کنند.

محمدرضا دياني تاکيد کرد: ۲۵ سال است که برخي از رانت مونتاژ در کشور استفاده مي‌کنند و اگر از اينها بپرسيد که برند بين المللي چند توليد را از مجموعه شما صادر کرده پاسخ خواهند داد که صادراتي نداشتند و البته نخواهند داشت استراتژي برندها اين نيست که تکنولوژيشان را در ايران بومي کنند.

وي خطاب به مقصودي گفت: دو ماه پيش يک پمپ از کره جنوبي خريديم (ما فعاليت‌هاي زيادي با کره جنوبي داريم) به خاطر اين پمپي که خريدم تشخيص دادند اين پمپ در صنايع پتروشيمي ايران استفاده مي‌شود و چون درصنايع پتروشيمي استفاده مي‌شود پول آن حواله‌اي که براي فروشنده زديم را بلوکه کردند و اسم ما را در بلک ليست تحريم بردند؛ کشوري که اجازه صادرات يک پمپ فني به ايران را نمي‌دهد چگونه در ايران دفتر مي‌زند؟

لزوم تعريف سرفصل گمرکي در لوازم خانگي

رئيس انجمن توليد کنندگان لوازم خانگي اظهار داشت: ده‌ها کره‌اي در بازار ايران راحت مجوز فعاليت گرفته‌اند و کار و فعاليت دارند و برنامه ريزي گسترده مي‌کنند پس توليد داخلي ما مشخص است! توليد خودرو چون براي خود دولت است، دولت در تعرفه‌هاي گمرکي يک سرفصل تعريف کرده و گفته صنعت خودرو اگر فلان قطعات را ساخت به آن توليد داخل مي‌گوييم و کاملا دقيق دسته بندي کرده است اما در لوازم خانگي چون عرصه خيلي باز است بايد بيش از پيش دقت داشت.

لوازم خانگي، سطان واردات!

وي ادامه داد: سلطان واردات در لوازم خانگي است که در لوازم خانگي بالغ بر ۴ ميليارد دلار (حدود 13هزار ميلياردتومان) واردات داريم؛  در حالي که دو برند کره‌اي فقط ۱۱ هزار ميليارد تومان (حدود3.5 ميليارد دلار) فروش داشته اند. حدود ۶ ماه قبل، از طرف انجمن به وزير صنعت نامه نوشتم که يک سرفصل اختصاصي براي لوازم خانگي تعريف کنيد چراکه با اين سرفصل اختصاصي راحت مي‌توان کار‌شناسي کرد.

مقصودي هم گفت: همانطو رکه در مستند تسخير جمهوري ديديم نماينده وزارت صنعت مي گويد توليدات مختلف سامسونگ در ايران بين 10 درصد تا 30 درصد توليد داخل شده اند اما با اين حال وزرات صنعت عمق ساخت داخل 10 درصد را هم توليد داخل محسوب مي کند!

نماينده سامسونگ:محصولات سامسونگ و توليداتش را کاملا داخلي مي‌دانيم!!

حسن خليل‌زاد، نماينده شرکت سامسونگ که به صورت تلفني ميهمان اين هفته برنامه بود در ابتدا با گلايه از ثريا گفت، خوب بود که شرکت سامسونگ هم به صورت حضوري در برنامه حاضر مي شد تا فرصت کافي براي بيان نظرات خود مي داشت! مقصودي هم در پاسخ گفت: ما براي همين شما را دعوت کرده ايم تا پاسخ سوالات را بدهيد، البته شما فرصت تبليغاتي به اندازه کافي در رسانه داشته ايد و خواهيد داشت اجازه بدهيد اين يک ساعت ثريا بيشتر در اختيار توليد کنندگان داخلي باشد!

خليل زاد در پاسخ به اين سوال مجري برنامه که سامسونگ را توليد ايران مي‌دانيد اظهار داشت: محصولات سامسونگ و توليداتش را کاملا توليد داخل مي‌دانم.

وي ادامه داد: به اين ماجرا اشاره خوبي داشتيد که بين محصول و برند فاصله است؛ يک کشوري مانند هند اصولا استراتژي توسعه صنعتيش را برمبناي توليد قرار داده و الان هم تبليغ مي‌کند و روي اين ماجرا کار مي‌کند و در ذهن سرمايه گذار جهان اين را به عنوان يک استراتژي گذاشته است.

خط مونتاژ خوبي وارد کرده‌ايم‌!

نماينده شرکت سامسونگ در ادامه بيان داشت: بنده متخصص اقتصاد و توسعه صنعتي نيستم که بخواهم نظر دهم که اين استراتژي درست يا غلط است ولي به هر حال بين توليد محصول و برند فاصله است؛ ما محصولي را که توليد مي‌کنيم مطمئن هستيم که توليد داخل است و معتقديم اين محصول با کيفيت‌ها و استانداردهاي جهاني توليد مي‌شود و دقيقا از نظر کيفيت‌‌ همان محصولي است که در سراسر دنيا مصرف مي‌شود و ما معتقديم مصرف کننده ايراني حق انتخاب به معني واقعي دارد که بتواند کيفيت و قيمت مناسب را انتخاب کند.

تاکنون هيچ فناوري منتقل نشده ولي به به فکرش هستيم!

وي عنوان کرد: محل نزاع اينجاست که ما تعيين کنيم راجع به چه چيزي صحبت کنيم؛ اگر راجع به محصول صحبت مي‌کنيم بله حتما محصول ما توليد داخل است و خيلي خوشحاليم که در ايران يک خط بسيار پيشرفته يخچال را در شش ماه آينده راه اندازي مي‌کنيم و مدام اين تکنولوژي را پيش خواهيم برد. يک اختلاف ديدگاهي بين ما و دوستان شايد باشد و من فکر مي‌کنم انتقال تکنولوژي موضوع بسيار مهمي است و بايد گام به گام انجام شود دوستان هم کم و بيش اين کار را کرده‌اند.

خليل‌زاد گفت: در بين توليد کننده‌هاي ايراني کمتر توليد کننده‌اي را پيدا مي‌کنيد که همه قطعات مورد نياز را خودش توليد کند؛ گاهي دوستان يک خط دسته دوم را خريداري مي‌کنند و در ايران شروع به توليد مي‌کنند. وي اضافه کرد: ما در لوازم خانگي سابقه داريم و ديروز و امروز وارد اين بازار نشده‌ايم؛ ما نام‌هاي بزرگي مانند ارج و آزمايش داشتيم که متاسفانه سومديريت باعث شد اين واحدهاي توليدي امروز نتوانند در جايگاهي که درشان کشور ايران باشند قرار بگيرند.

دولت سياست خاصي در ميزباني از برندهاي خارجي ندارد!

فضلي پور ادامه داد: زماني که شرکت نيسان به کشور انگلستان براي توليد ورود کرد، قوانين انگلستان شرکت نيسان ژاپن را موظف کرد تا ۶۰ درصد ارزش اضافيش را بايد از داخل کشور تامين کند و طي يک برنامه زمان بندي شده طي دو سال اين ارزش را از ۶۰ درصد به ۸۰ درصد برساند؛ همان سياست‌هاي "تي ان سي" که برندهاي بزرگ دنيا امروز به خاطر پايين آوردن هزينه توليد از آن روش استفاده مي‌کنند و دقيقا مبتني بر همين روش‌هاست، يعني کشوري که ميزبان برند خارجي است سياست‌هايش را براي توليد محصول مشخص مي‌کند که تا چند درصد بايد ارزش اضافي‌اش را از داخل کشور تامين کند.

جذب سرمايه گذار خارجي به بهاي نابودي توليد داخل!

اين متخصص حوزه برند تاکيد کرد: در فضاي تجارت آزادي که ما امروز در آن قرار داريم همه برند‌ها مي‌توانند در کشور حضور داشته باشند اما سياست‌هاي دولت است که بايد مشخص کند که سرمايه گذاري که برند خارجي در کشور انجام مي‌دهد در ‌‌نهايت به نابودي توليد داخل منتهي نشود؛ آيا اين سرمايه‌گذاري فضا را براي يک رقابت سالم فراهم مي‌کند يا خير؟

وي ادامه داد: در سال 1997 يک تئوري سرمايه گذاري سوخته بوجود آمد، زماني که قرار شد شرکت دوو به دلايل متعدد واگذار شود بخش خودرو را به جنرال موتورز آمريکا واگذار کردند که امروز با برند دوو خودرو و يا GM توليد مي‌کند و حتي بخشي از آن را به ايران وارد کردند و لايسنس توليد مي‌شود؛ اين‌ها سياست‌هايي است که کشور پذيرنده در قبال برند مادر لحاظ مي‌کند.

فضلي‌پور تاکيد کرد: اين ايراد به برند خارجي وارد نيست که براساس چه فرمولي انجام مي‌شود؟ در داخل کشور است که بايد سياست‌هايي را مشخص کنيم وقتي که برند خارجي ورود مي‌کند تا محصولش را در اينجا توليد کند، براساس چه ضوابطي، چند درصد آن بايد در داخل کشور باشد.

در حالي که برندهاي خارجي حقوق مصرف کننده را رعايت نمي‌کنند توليد داخل متهم به بي کيفيتي است!

محمدرضا دياني در ميان اظهارات فضلي‌پور تاکيد کرد: ما بحثمان اين است که متاسفانه توليد داخل متهم به بي‌کيفيتي مي‌شود؛ آمار را از سازمان حمايت از مصرف کننده بگيريد و ببينيد چقدر عليه همين برندهاي معروف خارجي شکايت داريم که حقوق مصرف کننده را رعايت نکرده‌اند و چقدر مردم از خدمات اين برندها شاکي هستند که شما اگر آمار بگيرد مطمئن باشيد که بعضي از همين برندهاي خارجي از رعايت حقوق مصرف کننده شکايت‌هاي سنگيني دارند؛ در بررسي‌ها مشخص شد يکي از برندهاي خارجي گريد انرژيa  را تقلبي درج کرده بود!

رقابت ناسالم کمر توليد داخل را شکسته نه کم کيفيتي!

وي بيان داشت: ما راجع به واردات هيچ بحثي نداريم، راجع به رقابت هم بحث نداريم چراکه توان رقابتي در صنعت لوازم خانگي به شدت و با قوت و به طور کامل وجود دارد بلکه آن چيزي که وجود دارد رقابت ناسالم و نابرابر است؛ برندهاي خارجي را مشخص کنيد، اگر توانستيد مشخص کنيد واردات اين برندها در سال گذشته به چه ميزان بوده و به چه ميزان ماليات پرداخت کرده‌اند.

چرا عملکرد اين برندهاي خارجي شفاف نيست!

رئيس انجمن توليد کنندگان لوازم خانگي ادامه داد: آيا زماني که يک کاري هزار ميليارد هزينه داشت نبايد شفافيت در آن وجود داشته باشد؟ ما معتقديم بايد واردات شفاف شود؛ ما مي‌گوييم از رانت‌هاي قانوني استفاده نکنيم، ما مي‌گوييم براساس قانون، واردات انجام شود و قانون رقابت وجود داشته باشد؛ اينکه در شرايط تحريم و در شرايط نابرابري اقتصاد دستمان را بسته‌اند، قطعا نمي‌توانيم رقابت کنيم و رقابت در اين عرصه سخت است.

وي ادامه داد: نرخ پول در کشور کره جنوبي ۳ درصد است و نمايندگي‌اش در ايران ۳۰۰ ميليون دلار اعتبار با نرخ بهره دو، سه درصد مي‌دهد اما من توليد کننده ايراني بايد با بهره ۲۸درصد از بانک بگيريم که اين بستر نابرابر است.

بودجه صداوسيما در مقابل بودجه شرکت‌هاي خارجي، هيچ است!

صدا و سيما در تسخير برندهاي خارجي است!

دياني تاکيد کرد: صدا و سيماي ما خيلي راحت با نرخ ارز ۳ هزار و ۷۰۰ تومان تبليغات را در اختيار آن‌ها قرار داده و اين براي اين برندهاي خارجي پولي نيست، حتي آقايان کل بودجه صدا و سيما را بخواهند بدهند در مقابل فروشي که انجام مي‌دهند هيچ است و به نظر من کلا قرارداد ببندند با صدا و سيما که کاملا در اختيار آقايان گذاشته شود که وقت کافي براي تبليغات داشته باشند.

وي اضافه کرد: مسئله نابرابري بستر يک چيز است و ما بر روي بستر بحثي نداريم ولي آيا واقعا روي همين بستر‌ها و قوانين موجودي که امروز وجود دارد و براساس همين قوانين موجود، رقابت واقعي و قانوني انجام مي‌شود يا خير؟

فضلي‌پور در ميان اظهارات دياني گفت: زماني که هنوز آمريکا مستعمره انگلستان بود انگلستان به آمريکا اجازه نداد که کارخانه توليد و برش فولاد را راه اندازي کند چراکه نمي‌خواست اين دانش فني به آمريکايي‌ها برسد تمام تلاشش اين بود که آمريکايي‌ها صرفا چدن و ميلگرد را توليد کنند و هيچ وقت به توليد ورقه فولاد نرسند؛ اين سياست‌هايي است که کشور مادر براي خودش به وجود مي‌آورد که آيا فضايي را بايد به وجود بياورد که توليد کننده داخلي خودش رشد کند يا خير؟

محسن مقصودي خطاب به خليلي‌زاد تصريح کرد: بسياري معتقدند تا زماني که برند يک محصول ايراني نباشد ما نمي‌توانيم بگوييم که اين محصول ايراني است و امکان صادرات هم وجود ندارد؛ سوالم اين است که سامسونگ الان در ايران امکان صادرات دارد؟

خليل‌زاد در پاسخ به اين سوال بيان داشت: ما راجع به اين ماجرا عملا همه توافق داريم که محصول توليد داخل است و در واقع محصول ايراني است.

مونتاژ کاري، توليد داخل نيست!

دياني نيز در ميان اظهارات خليل‌زاد تصريح کرد: ما اصلا چنين چيزي را قبول نداريم و کار‌شناسي شده عرض مي‌کنيم که اين حرف صددرصد دروغ است و به مونتاژ، توليد داخل نمي‌گويند.

خليل‌زاد گفت: ما در شرکت‌مان ۲ هزار و ۵۰۰ نفر شاغل داريم که به صورت مستقيم در اين مجموعه کار مي‌کنند و در توليد در ايران شريک هستند که اگر کل اين شبکه را بررسي کنيم ۳۰ هزار نفر به صورت مستقيم وغيرمستقيم در اين مجموعه فعال هستند.

سامسونگ با اين همه فروش فقط 2500 نفر اشتغال مستقيم  ايجاد کرده؟

خليل زاد در خصوص سوال مقصودي مبني بر اينکه آيا مي‌توانيد ليست بيمه اين 30هزار نفر را در اختيار ما بگذاريد گفت: ما براي 2500 نفر بيمه داريم و مابقي افراد بصورت غير مستقيم فعاليت دارند. مجري هم گفت: پس با اين حساب اشتغال آنها وابسته به سامسونگ نيست هر شرکت ديگري هم که کالا بفروشد آنها شاغل خواهند بود!

مقصودي سوال کرد، با توجه به اينکه سامسونگ کره بخش بزرگي از بازار لوزام خانگي ايران شامل، تلويزيون، يخچال و فريزر، اجاق گاز، کولر گازي و همچنين بخش وسيعي از بازار موبايل ايران را در اختيار دارد، آيا براي همه اين محصولات در داخل خط توليد و مونتاژ داريد؟

مجموعه هاي مختلف توليدي متفاوت است. بحث موبايل بحث متفاوتي است و لذا اجازه دهيد فعلا به آن ورود نکنيم!

مقصودي هم گفت: به نظر مي رسد شما فقط چند محصول را در داخل مونتاژ مي کنيد که عمق توليد داخل هم در اين چند محصول بنابر گفته وزارت صنعت بين 10 درصد تا 30 درصد است. نماينده شرکت سامسونگ در پاسخ به مجري در خصوص نظر وزرات صنعت، که مي گويد عمق ساخت داخل سامسونگ آنهم در محصولاتي که در ايران توليد مي شود، بين 10 الي 30 درصد بيشتر نيست، گفت: عمق توليد ما در محصولات مختلف فرق مي‌کند براي نمونه تلويزيون را کاملا در داخل توليد مي‌کنيم و درخصوص اينکه قطعاتي وجود دارد که وارد مي‌کنيم، بحثي نداريم ولي جالب اين است که برخي از توليدکنندگان داخلي حتي فومي که کارتون را مي‌پيچند از خارج وارد مي‌کنند.

وي گفت: همانطور که شما دغدغه مملکت را داريد و‌‌ همانطور که شما مي‌خواهيد همزمان با اينکه يک فعاليت اقتصادي انجام مي‌شود در کنارش اشتغال توليد کنيد و مشکلات مملکت را حل کنيد، ما هم همين فکر را مي‌کنيم.

نماينده شرکت سامسونگ تاکيد کرد: يک گروه ايراني تشکيل شده که گام به گام تلاش در جهت انتقال تکنولوژي دارند و ما معتقديم به نسبت ۵ سال قبل به مراتب عمق توليد داخلي و دانش فني‌مان بيشتر شده است.

فرار رو به جلوي نماينده سامسونگ!! مخالفت نماينده سامسونگ از لزوم داشتن طراحي داخلي کالاها؟

خليل‌زاد در پاسخ به اين سوال مقصودي مبني براينکه طراحي ايراني در کدام يک از محصولات وجود دارد، تصريح کرد: ما در طراحي‌ها هم همکاري مي‌کنيم! محصولاتي که مي‌گوييد داخلي هستند حتي قالبشان را از چين مي‌آورند ولي شما از ما سوال مي‌کنيد که آيا طراحي‌تان ايراني است؟

مقصودي با بيان اينکه ما در ثريا برنامه انتقادي نسبت به اين شرکت‌ها هم رفته‌ايم، گفت: وقتي يک محصولي با برند ايراني شروع مي‌کند و حتي در ابتداي کار فناوري را منتقل مي‌کند، مي‌توان اميدوار بود که با سياست‌هاي دولت حمايت شود و بعد از يکي دو سال فناوري را به صورت کامل منتقل کند و کم کم عمق توليد داخلي اش بيشتر شود. اما زماني که شما با برند خارجي و فناوري خارجي اينجا مونتاژ و يا توليد مي کنيد تا ده سال آينده هم همه بازار در خدمت سامسونگ و ال جي به عنوان برندهاي خارجي است و با اين روش بازار بزرگ ايران تا ابد در اختياز شرکتهاي خارجي است. لذا اين دو روش با هم خيلي فرق دارند.

نماينده شرکت سامسونگ اظهار داشت: تفاوت من با يک شرکت ده نفره که جنس را وارد مي‌کند و در ايران مي‌فروشد اين است که در شرکت ما براي 2500 نفر اشتغال ايجاد شده؛ من با شما مخالف هستم.

مدير شرکت ايراني سامسونگ از توان داخل شوکه شد!

دياني در ميان اظهارات خليل‌زاد، تاکيد کرد: در برنامه پايش با آقاي برخوردار که مدير عامل بخش توليد بودند، مناظره کرديم؛ همان جملاتي که ايشان مي‌گويد که کالاهاي ايراني از خارج وارد مي‌شود را مطرح کردند و با من تماس گرفتند که اگر راست مي‌گوييد من صبح زود بازديدي از کارخانه شما داشته باشم؛ صبح ايشان را به کارخانه دعوت کردم و گفتم نه تنها کارخانه من، در مشهد و تبريز و تهران سه چهار کارخانه ديگر وجود دارد که مي‌توانيد بازديد داشته باشيد؛ ايشان فرداي آن روز به کارخانه ما آمدند و يک بازديدي که فکر نمي‌کردند من اجازه دهم، انجام شد؛ ايشان همانروز بعد از بازديد گفتند که من واقعا فکر نمي کردم صنعت ما اينقدر بومي سازي شده باشد.

صدا وسيما براي فهميدن توليد داخلي بودن گروه حقيقت ياب تشکيل دهد!

دياني به عنوان يک راهکار براي رفع اين شبهه اعلام کرد، بهتر است يک کاگروه تخصصي از انجمن توليدکنندگان، شوراي رقابت و صدا و سيما تشکيل شود و شما در سامسونگ دعوت کنيد تا کارخانه‌ شما را ببينند و نظر کارشناسي ارائه بدهيم و يک ماه بعد در ثريا دوستان برنامه بگذارند تا نتيجه مشخص شود که آيا محصولات امثال سامسونگ ايراني است يا خير؟

وي ادامه داد: آقاي پورمحمدي که در صدا و سيما زحمت مي‌کشند‌‌، همانطور که رسانه را در اختيار آقايان قرار داده‌اند، به ما هم دو، سه ساعت وقت بدهند تا با فيلم و گزارش متقن با آقايان مناظره ‌کنيم.

رئيس انجمن توليد کنندگان لوازم خانگي در پايان خاطر نشان کرد: درنهايت بايد بگويم که براي اين کار بايد يک راهکار کار‌شناسي متقني تعريف شود، وزارت صنعت و حتي خود صدا و سيما کار‌شناسي کند و يک کار متقن محکم داشته باشيم.

نقش دولت کره در تبديل سامسونگ از فروشندگي  سبزي و ماهي به يک برندملي!

مقصودي از فضلي پور سوال کرد، آيا نمي شود به برندهاي خارجي نظير سامسونگ پيشنهاد داد که يک برند داخلي در ايران ثبت کنند و با نام برند داخلي توليد کنند تا توليد داخل تقويت شود؟

فضلي‌پور در پاسخ گفت: سامسونگ يک برند خوب جهاني است و سال قبل با ارزش ۴۵ ميليارد دلار هفتمين برند خوب دنيا شده است؛ سامسونگ از ۱۹۳۸ با کار صادرات ميوه و سبزيجات تازه و ماهي شروع کرد و بعد وارد  تجارت شکر و پارچه شد و بعد شرکت نيمه رساناي کره را خريد و وارد اين عرصه شد؛ اين سير نشان مي‌دهد که اراده يک دولت پشتش بود که يک برند ملي شود و انتقاد من بيشتر به سيستم خودمان است که ما اين کار را نکرديم و در هيچ زمينه‌اي در يکي از حوزه‌ها هم برند ملي نداريم و بايد از اين درس بگيريم.

مقصودي نيز خاطر نشان کرد: اگر انتقادي هست به سامسونگ و امثال آن نيست؛ انتقادي است که به مسئولين دولتي و رسانه‌اي خودمان داريم و اين است که چرا از توليد داخل حمايت نمي‌کنند. و چرا برندهاي خارجي امکان تبليغات گسترده در ايران دارند در خالي که اين خلاف قانون است.

مخالفت نماينده سامسونگ از بازديد تخصصي از کارخانه‌اش

در ادامه خليل‌زاد در خصوص پيشنهاد بازديد کميته تخصصي از کارخانه اش براي مشخص شدن ميزان عمفق توليد داخلي محصولاتش گفت: در خصوص بازديد بايد بگويم که ما چون دانش فني داريم، يک محدوديت‌هايي در باز کردن اسرارمان داريم و شايد دانش فني دوستان اينقدر نيست که نگران باشند اما ما يک دانش بومي داريم که در ايران نمي‌توانيم اين کار را انجام دهيم!

انتهاي پيام/

 

ارسال نظر
نام و نام خانوادگي
ايميل