طراح هواپيماي جنگنده قاهر اف- 313: خريد جنگنده توانمندي نيست! بايد بر اساس نياز خودمان طراحي مي کرديم

معرفي ابعاد ديگري از توانمند هاي قاهر 313

طراح هواپيماي جنگنده قاهر اف- 313: خريد جنگنده توانمندي نيست! بايد بر اساس نياز خودمان طراحي مي کرديم

31 امين قسمت از برنامه تلويزيوني ثريا با توجه ايام پيروزي انقلاب اسلامي و روز نيروي هوايي به دستاوردها و تلاش هاي نيروي هوايي کشورمان اختصاص يافت
تاريخ: 25/11/1391
كد مطلب: 443
بازديد: 12406

 

معرفي ابعاد ديگري از توانمند هاي  قاهر 313

معاون عمليات نيروي هوايي ارتش: قبل از انقلاب اجازه تعمير هواپيما هم نداشتيم! الان هواپيما مي سازيم

طراح هواپيماي جنگنده قاهر اف- 313: خريد جنگنده توانمندي نيست! بايد بر اساس نياز خودمان طراحي مي کرديم

اويسي: تدبير شهيد بابايي استراتژي دشمن را به هم ريخت

 

31 امين قسمت از برنامه تلويزيوني ثريا با توجه ايام پيروزي انقلاب اسلامي و روز نيروي هوايي به دستاوردها و تلاش هاي نيروي هوايي کشورمان اختصاص يافت

قبل از انقلاب اجازه تعمير هواپيما هم نداشتيم! الان هواپيما مي سازيم

امير سرتيپ دوم خلبان محمد قره باغي، معاون عمليات نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در اين برنامه ويژه در رابطه با نيروي هوايي و صنايع هوايي گفت: در قبل از انقلاب مستشاران آمريکايي در کشور حضور داشتند و نيروهاي کشور ما حتي حق نداشتند که قطعه اي را تعمير کرده و يا دخالتي انجام بدهند. پس از انقلاب اسلامي پرسنل نيروي هوايي به آن خودباوري رسيدند که تنها راه پيش رو، خودکفايي و روي پا ايستادن است و لازم است که قطع وابستگي اتفاق بيفتد.

امير، قره باغي با اشاره به تدبير حضرت امام و همت پرسنل نيروي در رابطه با خودکفايي در نيروي هوايي گفت: به مرور پس از انقلاب و در دوره دفاع مقدس، برخي از قطعات براي تعميرات استفاده شد و برخي از هواپيما ها تعمير شد در حالي که بر اساس فرمول هاي آن روز اين هواپيما ها بايد زمين گير مي شدند ولي الان بعد از گذشت 34 سال هنوز آن هواپيماها در حال کار هستند و نه تنها تعمير اساسي مي شوند بلکه جلوتر رفته و وارد ساخت و توليد تجهيزات و هواپيماهاي جديد نيز شده ايم.

معاون عمليات نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران بر آمادگي کامل نيروي هوايي براي دفاع از کشور تاکيد کرد و گفت: با تواني که در اين 34 سال ايجاد شده است ما آمادگي 100 درصد داريم و اين توانمندي و آمادگي در همه زمينه ها و ابعاد چه در حوزه تجهيزات و چه در حوزه تسليحات و سامانه هاي هواپيماهاي مختلف وجود دارد. ما در کنار تجهيزات و تسليحات چيزي داريم که ديگر کشورها آنها را ندارند و آن ايمان و خودباوري است که نيروهاي ما دارند و دشمنان خيلي از ناحيه تجهيزات ما نگران نيستند و آنها از ايمان و توکل نيروهاي ما بر خداوند مي ترسند.

هر طرحي عليه کشورمان پيش بيني و در نطفه عقيم خواهد شد.

وي همچنين فعاليت هاي نيروي هوايي در دوران صلح را نيز تشريح کرد و گفت: در طي سال هاي گذشته نيروهاي کشور بيکار نبوده اند و براي به روز نگه داشتن تجهيزات و تسليحات تلاش کرده اند و ما در حوزه هايي مانند رادارها، جنگ الکترونيک و تسليحات و تجهيزات مختلف پيشرفت هاي خوبي داشته ايم اين کار نيازمند آن است که ما آمادگي 100 درصدي و تمرينات و طرح ريزي هاي متعددي داشته باشيم.  با اين تلاش ها اجازه نخواهيم داد که کسي فکر تعرض به آسمان و خاک کشورمان را به ذهن خود برساند و  هر طرحي که ممکن است که عليه کشورمان استفاده شود پيش بيني شده و در نطفه عقيم خواهد شد.

قره باغي به آمادگي خلبانان نيروي هوايي نيز اشاره داشت و گفت: يک نيروي نظامي براي حفظ آمادگي خود بايد تمرين هاي مختلفي داشته باشد. در حوزه خلباني نيز آموزش خلبانان به خوبي در داخل کشور انجام مي شود و خلبانان ما الزامات و دوره هاي مختلفي را بايد بگذارند.

چک ليست هواپيماها با خون خلبانان نوشته شده است

وي همچنين با اشاره به مراحل ساخت يک جنگنده گفت: براي ساخت يک هواپيما مراحل مختلفي از طراحي تا ساخت و تست طي مي شود. اما مرحله تست يکي از خطرناک ترين قسمت هاست. تعبيري وجود دارد که چک ليست هواپيماها با خون خلبانان نوشته شده است. يک خلبان تست کار بسيار خطرناکي انجام مي دهد که براي اولين بار با هواپيمايي مي پرد که تا کنون پرواز نکرده است و عملا از جان خود مايه مي گذارد.

گام به گام تا ساخت قاهر

در ادامه برنامه با توجه به درخواست هاي متعدد براي توضيحات بيشتر در مورد جنگنده جديد قاهر، مهندس حسن پروانه مدير عامل صنايع هوايي ايران و طراح هواپيماي جنگنده قاهر اف- 313 ميهمان برنامه ثريا بود که در اين باب گفت: ما يک مسير طولاني را طي کرده ايم تا به اين مقطع رسيده ايم. ابتدا از اورهال و تعميرات اساسي شروع کرديم که خود کار بزرگي بود که در گذشته توسط خارجي ها انجام مي شد. پس از آن وارد مهندسي معکوس يکي از هواپيماهاي موجود و ساخت جنگنده آذرخش شديم. در بازه ساخت آذرخش و صاعقه نيز کارهايي روي هواپيماي تذرو انجام شد که پس آن وارد  ساخت صاعقه شديم که خود شامل طراحي و ساخت صاعقه 1 و توسعه آن توسط نيروي هوايي و وزارت دفاع شديم.

خريد جنگنده توانمندي نيست! بايد بر اساس نياز خودمان طراحي مي کرديم

مهندس پروانه با اشاره به اينکه، ممکن است کشورهايي هواپيماهاي پيشرفته اي را از کشورهاي ابرقدرت خريداري کنند اما مطمئنا در مقابله با آن ابرقدرت نمي توانند مقابله کنند تاکيد کرد: اما ما به خلاف کشورهاي ديگر به دنبال اين موضوع رفتيم که بر اساس شرايط خود بتوانيم توانمندي هاي خود را ارتقاء دهيم. شرايط ما به صورتي است که نبايد وارد عرف ها و تقارن موجود شرق و غرب بشويم بلکه بايد به صورت نامتقارن و بر اساس شرايط دفاعي کشور خودمان و منحصر به فرد جنگنده هاي خود را طراحي کنيم.

ويژگي هاي منحصر به فرد قاهر اف 313

وي با تشريح نيازمندي ها و ويژگي هاي اين جنگنده جديد، گفت: براي يک جنگنده نياز است که با سرعت و غافل گير کننده عمل کند لذا ما بايد در طراحي هواپيماي قاهر سطح مقطع راداري را کاهش مي داديم و همچنين ما به دنبال آن بوديم که اين هواپيما بتواند در ارتفاع پست پرواز کند بدون آنکه نگراني اي از بابت ايجاد مشکل براي موتور داشته باشيم. از سوي ديگر طراحي ظاهري اين هواپيما نيز کاملا منحصر به فرد است و با نمونه هاي نام برده شده توسط رسانه هاي داخلي و خارجي فاصله زيادي به لحاظ طراحي دارد.

بايد منتظر نهايي شدن تست ها براي عملياتي شدن قاهر بود

مدير عامل صنايع هوايي ايران و طراح هواپيماي جنگنده قاهر اف- 313 با اشاره به اينکه، اين هواپيما روندهاي اجرايي خود را طي کرده است و به مرحله رونمايي رسيده است اعلام کرد اين جنگنده بايد تست هاي تاکسي و پروازي و در نهايت تست هاي تسليحاتي خود را طي کند که به مرحله عملياتي برسد اما زمان مشخصي نمي توان براي آنها تعيين کرد.

نيروي هوايي، نوک پيکان نيروهاي نظامي کشور

امير سرتيپ دوم خلبان والي اويسي، خلبان پيش کسوت نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ميهمان ديگر برنامه ثريا بود که به ذکر خاطراتي از دوران دفاع مقدس و توانمندي هاي نيروي هوايي کشورمان پرداخت و گفت: ساختار نيروي هوايي به گونه اي است که در ماموريت ها ابتدا و پيش از همه بايد وارد عمل شود، در زمان جنگ براي شناسايي و طراحي عمليات ابتدا لازم است که هواپيماهاي شناسايي وارد عمل شوند و پس از آن نيز براي عمليات بايد نيروي هوايي پيش از همه وارد عمل شود و اين نشان مي دهد که نيروي هوايي نقش نوک پيکان را براي نيروهاي نظامي کشور دارد. در ابتداي انقلاب با وجود شرايط تحريم نيروي هوايي به سرعت وارد ميدان کارزار شد و ماموريت هاي اصلي را انجام داد.

تدبير برجسته شهيد بابايي براي حفظ رگ حيات کشور علي رغم مخالفت  برخي ها

اويسي با اشاره به ماموريت هاي نيروي هوايي در دوران دفاع مقدس گفت: در جنگ يکي از ماموريت هاي نيروي دريايي حفاظت از نفتکش هايي بود که بايد نفت را از جزيره خارک به تنگ هرمز براي فروش حمل مي کرد که در وضعيت جنگ اين فروش نفت نقش رگ حيات را ايفا مي کرد. با تدابير شهيد بابايي هواپيماهاي اف 14 به پايگاه هوايي بوشهر منتقل شد که اين رگ حياتي حفظ شود.

تدبير شهيد بابايي استراتژي دشمن را به هم ريخت

وي ادامه داد: امريکايي هاي پيش بيني کرده بودند که هواپيماهاي اف 14 در اصفهان مورد استفاده قرار بگيرد اما شهيد بابايي علي رغم برخي مخالفت ها و سنگ اندازي ها اين هواپيماها را براي کاهش زمان و همچنين کاهش تعداد پرواز ها به بوشهر منتقل کرد و اين کار استراتژي دشمن را کاملا به هم ريخت. اين درحالي بود که دشمن هواپيماهاي سوپر اتاندارد و موشک هاي اگزو3 را براي زدن کشتي و قطع رگ حياتي ما به منطقه آورده بود ولي وقتي هواپيماهاي اف 14 زير 10 دقيقه به منطقه مي رسد عمليات هاي آنها لغو شده و نيروهاي تهاجمي آنها باز مي گشتند.

تبديل موشک زمين به هوا به موشک هوا به هوا به واسطه شدت محدوديت ها

اين خلبان پيش کسوت به محدوديت فراوان کشورمان در دوره دفاع مقدس نيز اشاره کرد و گفت: ما در آن موقع حتي از نظر موشک نيز در مضيقه جدي بوديم و اگر هدفي را 100 درصد مطمئن به اصابت آن نبوديم موشک را شليک نمي کرديم و مجبور بوديم که از فاصله نزديک به هدف شليک کنيم با اينکه بسيار خطرناک بود، زيرا شرايط ما مانند دشمن نبود زيرا اگر يک هواپيما از آنها سرنگون مي شد 2 هواپيماي ديگر به آنها داده مي شد  اگر يک موشک مي زدند 10 موشک ديگر براي آنها فراهم مي شد. ما حتي مجبور شديم که از موشک هاي زمين به هوا به عنوان موشک هاي هوا به هوا استفاده کنيم.

نفوذ به بصره با بيشترين سرعت

اين خلبان دوران دفاع مقدس با ذکر خاطره اي ديگر به اقتدار نيروي هوايي ارتش اشاره کرد و گفت: در عملياتي ديگر صدام گفته بود که هر کس بتواند به بصره نفوذ کند من حقوق يک ماه کل نيروي هوايي را به او هديه مي دهم و 150 دقيقه بعد سه فروند هواپيماي کشورمان وارد عمل شده و به بصره نفوذ کردند.

سوال پيامکي اين هفته برنامه ثريا اين بود که کدام يک از جنگنده هاي زير ساخت ايران مي باشد؟ و سه جنگنده آذرخش، صاعقه و قاهر از گزينه هاي سوال بود که از ميان 430 هزار پيامکي حدود 80% مي دانستند که هر سه اين جنگنده ها ايراني مي باشد.

" يک روز  با يک خلبان"  و مراحل اورهال و تعميرانواع جنگنده هاي و همچنين تصاويري از جنگنده قاهر313 از مستندهاي جذابي بود که در اين برنامه به نمايش در آمد . که همه اين گزارش ها در تارنماي ايت برتامه به ادرسsorayatv.ir  قابل مشاهده و دانلوود مي باشد.

ارسال نظر
نام و نام خانوادگي
ايميل
مشاهده نظرها
علي اکبر
تاريخ: 24/9/1394 - 0:14
با سلام و خسته نباشيد.والا من که هرچي کامنت ميزارم انگار ميره تو يه فضاي خلاء!باور کنيد همچين احساسي بهم دست داده.ولي اگه اينار کامنتم به دستتون رسيد خاهش ميکنم مردم رو که اين همه مشتاق هستند که از پيشرفت جنگنده قاهر 313 مطلع بشن منتظر نظاريد.باور کنيد درست نيست.حداقل يه جوابي بديد.بگيد نميشه .نميتونيم.يا اونا گفتن فعلا تا چند سال ديگه نميشه تا بريم رد کارمون اين همه هم از شما خواهش تمنا نکنيم.با تشکر
علي اکبر
تاريخ: 21/9/1393 - 1:1
با سلام وخسته نباشيد.از گذارشي که در خصوص هواپيماي جنگنده قاهر F313 پخش کرديد تشکر داريم.ولي خداييش خيلي کم بود و اصلا مطلب تازه اي جناب پروانه ارئه نکردن و همون حرفهاي سابق رو بعد از اين مدتي که گذشته با ز هم تکرار کردن.ازتون خواهش يک گذارش تصويري از پيشرفتهاي ساخت اين هواپيما رو داشتيم تا شاهد انجام کارهاي جديد يا حداقل با ديدن تصاويري هرچند جزئي خوشحال بشيم و دشمناي ايران بفهمن که ايران عزيز تا چه اندازه در اين حوزه پيشرفت داشته است.با تشکر.
احمدرضا
تاريخ: 17/7/1393 - 1:54
تعداد اين جنگنده چه قدر است
تاريخ: 27/11/1391 - 7:53
فيلمش رو براي مشاهده لطفا بگذاريد همين جا
تاريخ: 27/11/1391 - 1:57
با سلام و تشکر از برنامه خوبتان
در متن نوشته ايد موشک اگزو3 که اشتباه است و درستش " اگزوست " است.
لطفا فايل هاي تصويري برنامه را هم در سايت بگذاريد