آيا آنهايي که صنعت کنکور را به دست دارند، براي آموزش و پرورش تصميم‌گيري مي‌‌کنند؟

آيا آنهايي که صنعت کنکور را به دست دارند، براي آموزش و پرورش تصميم‌گيري مي‌‌کنند؟

برنامه اين هفته ثريا با موضوع بازخواني رسالت آموزش و پرورش در تربيت و توانمندسازي نسل آينده و با حضور دکتر علي عبدالعالي، مدير گروه ارتباط با مدارس دانشگاه علم و صنعت و اردوان مجيدي، پژوهشگر مجموعه آموزشي مکتب حکمت شهرستان بابلسر به روي آنتن شبکه يک سيما رفت و به آسيب شناسي عملکرد مدارس (آموزش و پرورش) در شيوه‌هاي آموزشي و حفظ محوري، متون درسي، ميزان آموزش مهارت‌ها و قدرت تحليل و تفکر در دانش آموزان پرداخت.
تاريخ: 10/7/1395
كد مطلب: 2493
بازديد: 2265

برنامه اين هفته ثريا با موضوع بازخواني رسالت آموزش و پرورش در تربيت و توانمندسازي نسل آينده و با حضور دکتر علي عبدالعالي، مدير گروه ارتباط با مدارس دانشگاه علم و صنعت و اردوان مجيدي، پژوهشگر مجموعه آموزشي مکتب حکمت شهرستان بابلسر به روي آنتن شبکه يک سيما رفت و به آسيب شناسي عملکرد مدارس (آموزش و پرورش) در شيوه‌هاي آموزشي و حفظ محوري، متون درسي، ميزان آموزش مهارت‌ها و قدرت تحليل و تفکر در دانش آموزان پرداخت.

مهمترين محورهاي برنامه به شرح زير است؛

رد 90 درصدي کنکور محوري آموزش و پرورش در نظرسنجي ثريا
آيا آنهايي که صنعت کنکور را به دست دارند، براي آموزش و پرورش تصميم‌گيري مي‌‌کنند؟
تحول بنيادين آموزش و‌پرورش با ‌تغييرات سطحي و‌ ظاهري محقق نمي‌شود
بايد پاراديم و‌ رويکردهاي نظام آموزشي متحول شود
مدارس بايد دانش آموزان را براي زندگي آماده کنند نه صرفا کنکور و امتحان
 بسياري از متون درسي، اضافي و در زندگي ‌بلااستفاده هستند

 

 

سوال نظرسنجي برنامه به شرح زير است که 10 درصد گزينه يک و90درصد گزينه دو را انتخاب کردند؛

بنظر شما کدام يک بايد هدف اصلي مدارس و نظام آموزش و پرورش باشد؟

آماده سازي دانش آموزان براي امتحان و کنکور
آموزش دانش و مهارت‌هاي لازم براي زندگي

 

 

جذر گرفتن هيچگاه در زندگي به درد مردم نخورده است اما مدارس پر است از امتحان‌هاي آنچناني جذر...

دکتر علي عبدالعالي، مدير گروه ارتباط با مدارس دانشگاه علم و صنعت در پاسخ به اولين سوال مجري برنامه مبني بر اينکه بنظر شما ريل‌گذاري و راهي که آموزش و پرورش ما در پيش گرفته است، درست است يا خير، اظهار داشت: براي پاسخ به اين سوال بايد بپرسيم که خروجي‌هاي مدارس ما چقدر مفيد هستند؟ بطور مثال خيلي از افراد بلد نيستند جذر بگيرند چراکه واقعا جذر گرفتن در دوره دانش‌آموزي به دردشان نخورده است و با اين حال ما هنوز انواع و اقسام جذرها مثل جذر عدد اعشاري و با دقت‌هاي بالا و امتحان جذر را از بچه‌ها مي‌گيريم.

دانش‌آموزان بايد با حافظ مانوس باشند نه اينکه بدانند چه سده‌اي زندگي مي‌کرده است

وي در ادامه گفت: تاريخ ادبيات براي دانش آموزان بسيار تلخ است درصورتيکه دانش‌آموزان ما بايد با حافظ مانوس باشند نه اينکه حفظ کنيم  حافظ در چه دوراني زندگي مي‌کرده است يا اينکه بدانيم اورست چند متر بوده است؟ براي چي بايد يک دانش آموز بايد اين اطلاعات را بداند؟ بعنوان مثال چرا ما زبان يکي از کشورهاي آفريقايي دور افتاده را ياد نمي‌گيريم؟ چون به دردمان نمي‌خورد. بنظر بنده آموزش و پرورش ما لبريز از مطالب حجيم و به درد نخور است و و در عوض جاي مطالب بسيار مفيد و به درد بخور خالي است.

چرا بعد از 37 سال از انقلاب اسلامي هنوز نتوانسته‌ايم فارغ التحصيلاني را با معيار ديني و در تراز انقلاب اسلامي تربيت کنيم؟

اردوان مجيدي، پژوهشگر مجموعه آموزشي مکتب حکمت شهرستان بابلسر در خصوص فعاليت اين مجموعه موفق اظهار داشت: کار ما از بيست سال پيش شروع شد و از ده سال قبل يک مدل مدرسه‌اي را شروع کرديم که يکي از مدل‌هاي نظام آموزشي است چراکه ما اعتقاد نداريم يک مدل واحدي مي‌تواند در کشور وجود داشته باشد که همه مدارس طبق آن مدل واحد ايجاد بشود بلکه بايد مدل‌هاي متنوع و مختلفي داشته باشيم که هرکس حق انتخاب داشته باشد و هرکدام از آنها رشد و جهت‌گيري خاص خودشان را داشته باشند.

مدارس نتوانسته‌اند رابطه خوبي بين دين و دانش آموزان برقرار کنند

وي در ادامه و در رابطه با آسيب شناسي نظام آموزشي افزود: ما طي چندسال گذشته به آسيب شناسي نظام آموزشي پرداخته‌ايم و به چند سوال مهم رسيده‌ايم که نظام آموزشي نمي‌تواند به آنها پاسخ بدهد و در اين برنامه چندتا از اين سوالات را مطرح مي‌کنيم؛ يکي از سوالات اين است که چرا بعد از 37 سال از انقلاب اسلامي هنوز نتوانسته‌ايم فارغ التحصيلاني را با معيار ديني و در تراز انقلاب اسلامي تربيت کنيم؟ يعني اگر دين مي‌گويد يک انسان خوب بايد راستگو باشد، اعتماد بنفس و پشتکار و جديت و غيره داشته باشد را نتوانسته‌ايم به نحو احسن در دانش آموزانمان به مرحله بروز و ظهور برسانيم؟ نه تنها نتوانسته‌ايم به اين قضيه برسيم بلکه نتوانسته‌ايم رابطه خوبي بين اين دين و دانش آموز برقرار بکنيم.

محسن مقصودي اظهار داشت: در يکي از ميان برنامه ها گزارشگر ثريا قرآن را به دانش آموزان داد و واقعا دانش آموزان نمي‌توانستند قرآن را ار رو بخوانند که البته خجالت کشيديم اين ميان برنامه را پخش بکنيم.     

از اول ابتدايي تا پيش دانشگاهي دانش آموزان يکبار قرآن را کامل نمي‌خوانند!

اردوان مجيدي خاطر نشان کرد: مگر ما اعتقاد نداريم قرآن از متون اصلي و مبنايي در زندگي ماست؟ اما مي‌بينيم که در آموزش ما قرآن در کنار کتابهاي ديگر و در حاشيه آنها قرار گرفته است؛ از اول ابتدايي تا آخر دبيرستان کتابهايي را که بچه‌ها مي‌خوانند را اگر جمع کنيم يک کتابخانه بزرگ مي‌شود اما اين دانش‌آموزان يکبار قرآن را از اول تا آخر آن نخوانده‌اند!

چرا آموزه‌هاي مدارس براي دانش آموزان در زندگي روزمره کاربردي نيست؟!

وي در رابطه با سوال ديگر اظهار داشت: چرا فارغ التحصيلان مدارس آنچيزي را که در مدارس ياد مي‌گيرند را نمي‌توانند در زندگي روزمره‌شان استفاده کنند و چرا آنچيزهاي واقعي را که در زندگي به آنها نياز دارند را در مدرسه ياد نمي‌گيرند و آنچه که ياد مي‌گيرند، کاربردي نيست؟

مجيدي تصريح کرد: در يک پژوهشي به سراغ زندگي افراد جامعه مثل کارمند، فروشنده و غيره رفتيم و از آنها سوال کرديم که چند درصد مهارت اين شغل شما از دوران مدرسه کسب شده است؟ که متاسفانه آمار مثبت 20 درصد بود و 80 درصد پاسخ منفي به ما دادند بطور مثال اگر بصورت ذهني نگاه کنيم مي‌دانيم که يک گرافيست خوب اين کار را از مدرسه و دانشگاه ياد نگرفته است بلکه اين مهارت بيرون از مدرسه و فضاي آموزشي کسب شده است.       

تصميم‌گيرندگان اصلي آموزش و پرورش وزير و معاون وزير نيستند بلکه آنهايي هستند که صنعت کنکور را به دست دارند

دکتر علي عبدالعالي، مدير گروه ارتباط با مدارس دانشگاه علم و صنعت در رابطه با کنکور محوري مدارس تصريح کرد: مقوله‌اي به اسم کنکور آزمايشي در سال بالغ بر هزار ميليارد تومان گردش مالي دارد، همچنين چاپ کتابهاي کمک آموزشي بيش از دو برابر کتابهاي اصلي است که اينهم بيش از هزارميليارد تومان گردش مالي دارد؛ بايد اعتراف کنيم که تصميم‌گيرندگان اصلي آموزش و پرورش ما وزير و معاون وزير نيستند بلکه آنهايي هستند که صنعت کنکور را به دست دارند.

 

نظام آموزشي و آموزش و پرورش، مريض است

وي تصريح کرد: بنظرم کاملا واضح است که آموزش و پرورش کشور ما مريض است که اين موضوع به يک دولت و دو دولت برنمي‌گردد وشايد وزير آموزش و پرورش  در بسياري از اين مسائل با ما هم‌نظر باشند.

محسن مقصودي در اين بين اظهار داشت: تغييرات در پايه کلاس‌ها هيچ تاثيري در بهتر شدن سيستم آموزشي نخواهد داشت بلکه نوع نگاه و پارادايم بايد در آموزش و پروش کشور ما تغيير کند.

دکتر عبدالعالي تصريح کرد: بنده يک جمله از مقام معظم رهبري مي‌خوانم که بزرگترين منتقد به نظام آموزش و پرورش کشور است؛ " نظام آموزشي ما نظام فرسوده، قديمي و کهنه است. نظام آموزشي ماکهنه است، اين را ما از اروپايي ها گرفتيم و همينجور نگه داشتيم مثل يک چيز موزه‌اي مقدس  که دست به آن نخورد و هربار يک گوشه و کناري را دستکاري  کرديم اما نظام، نظام کهنه‌اي است که بايد نوسازي بشود."

وي گفت: من بايد اول بدانم مريض هستم و بعد به سراغ درمان آن بيماري بروم و همين که آموزش و پرورش بداند اوضاع، اوضاع خوبي نيست دستاورد بزرگي است.

مدرسه‌اي با يک معلم، شش پايه و 58 ماده درسي...

دکتر عبدالعالي در رابطه با آشنايي با يکي از ميهمانان گپ و گفت برنامه اظهار داشت: ما در شبکه دو برنامه‌اي داشتيم با عنوان علم با طعم لذت و علت تعطيلي‌اش اين بود که يکي از همين‌هايي که صنعت کنکور دستشان است مي‌خواست حامي برنامه بشود و اين موضوع طنز بود!

وي در ادامه افزود: در اين برنامه براي يک از آيتم‌ها از يک مدرسه يازده گروه شرکت کرده بودند که ما گفتيم حتما اين مدرسه 2000 نفر جمعيت دارد بنابراين با اين مدرسه تماس گرفتم و پشت خط تلفن متوجه شدم آقاي مرادي(ميهمان گپ) هم مدير مجموعه هستند و هم معلم علوم، هنر، ورزش و غيره. اين يازده گروه حداقل بايد دو نفر مي‌بودند که جمعا بيست و دو نفر مي‌شد اما مدرسه اين‌ها 21 نفر جمعيت داشت.

دکتر عبدالعالي خاصر نشان کرد: وقتي شما يک خمير را به تنور سرد مي‌زنيد به زمين ميافتد بنابراين تنور بايد گرم باشد؛ سر دانش آموزهم بايد گرم باشد که بتواند به خوبي آموزش ببيند و آنهايي که معتقدند انجام چنين کارهايي به بودجه‌هاي آنچناني نياز دارند بايد بدانند که  با سطل زباله داخل کلاس 12 کار عملي فيزيکي طراحي مي‌شود.

انبوه کتب درسي دست معلمان را بسته است

 رامين مرادي، معلم و مدير مدرسه روستاي بابا کرم کرمانشاه، خاطرنشان کرد: انبوه اين کتب درسي دست معلمان و دانش‌آموزان را بسته است؛ ما در مدرسه نوزده نفر هستيم در شش پايه که همگي سر يک کلاس حاضر هستند و در هفته 58 ماده درسي را به اين شش پايه آموزش مي‌دهيم که اين نشان از هوش بالاي دانش آموزان ايراني است.

سوء تغذيه دانش آموزان جنوب کرمان را کور مي‌کند

مهدي بهرامي، از معلمين جنوب کرمان ميهمان بخش گپ و گفت برنامه بود که درخصوص وضعيت کنوني مدارس مناطق محروم اظهار داشت: دانش آموزان مناطق محروم هزينه تحصيلشان را ندارند و به همين دليل هيچگاه لباس فرم به تن آنها نمي‌بينيم،  آنها حتي پول کتابشان را ندارند؛ درحال حاضر سوء تغذيه بچه‌هاي جنوب کرمان را کور مي‌کند.

خانواده‌اي به دليل نداشتن هزينه تحصيل فرزندانش را نوبتي به مدرسه مي‌فرستد...

وي يک کيسه برنج به همراه داشت که در رابطه با آن گفت: اين کيسه برنج به مثابه کيف يک دانش آموز منطقه جنوب کرمان است که هيچ نوع امکاناتي در آن نيست و اين دانش دانش آموزان از حداقلي‌ترين امکانات هم محروم هستند و حتي يک قمقمه آب و يک توپ براي ورزش کردن  هم ندارند.

بهرامي تصريح کرد: خانواده‌اي را ديده‌ام که به دليل نداشتن هزينه تحصيل فرزندانش مدرسه رفتن را براي بچه‌هايش نوبتي کرده است؛ در جنوب کرمان سالي يکي دوتا دانش آموز به دليل عقرب گزيدگي جان خود را از دست مي‌دهند.

مطالب مرتبط:


برچسب ها: آموزش و پرورش، عدالت آموزشی، کنکور، کنکور محوري
ارسال نظر
نام و نام خانوادگي
ايميل
مشاهده نظرها
سجاد حاجي حسيني
تاريخ: 13/7/1395 - 3:6
واقعا ممنون!
اولين باره که يکي بالاخره داغ دل ما رو گفت