نياز به تغييرات جدي در روشهاي تدريس اساتيد

در برنامه ثريا هفته گذشته

نياز به تغييرات جدي در روشهاي تدريس اساتيد

يازدهمين قسمت از برنامه ثريا با موضوع كيفيت نظام آموزشي دانشگاهها و شيوه هاي تدريس اساتيد چهارشنبه شب اين هفته به روي آنتن رفت. در اين برنامه مطرح شد كه آموزش دانشجويان و تدريس اساتيد در دانشگاهها به سمت حل مسائل كشور نيست و دانشجو نمي داند رشته اي را كه تحصيل مي كند چه فايده اي براي كشورش دارد و يكي از دلايل خروج برخي دانشجويان از كشور نيز همين موضوع است
تاريخ: 12/3/1391
كد مطلب: 186
بازديد: 4918

در برنامه ثريا هفته گذشته :

نياز به تغييرات جدي در روشهاي تدريس اساتيد،

ايجاد كنسرسيوم مهم از چند دانشگاه بزرگ كشور براي ارتقاي ارتباط صنعت و دانشگاه

 

يازدهمين قسمت از برنامه ثريا با موضوع كيفيت نظام آموزشي دانشگاهها و شيوه هاي تدريس اساتيد چهارشنبه شب اين هفته به روي آنتن رفت. در اين برنامه مطرح شد كه آموزش دانشجويان و تدريس اساتيد در دانشگاهها به سمت حل مسائل كشور نيست و دانشجو نمي داند رشته اي را كه تحصيل مي كند چه فايده اي براي كشورش دارد و يكي از دلايل خروج برخي دانشجويان از كشور نيز همين موضوع است.

 ميهمان اين برنامه دكتر روستا آزاد رييس دانشگاه صنعتي شريف بود. وي با اشاره به اينكه بايد براي هر دانشگاه برنامه و هدف خاصي در نظر گرفته شود و بر اساس آن از دانشگاهها مطالبه كرد گفت كه به علت نبود سند بالادستي و هدف گذاري براي دانشگاهها هر دانشگاه براي خودش راهبردي را مشخص كرده است . دانشگاه صنعتي شريف نيز شاكله اش و برنامه راهبردي اش اين گونه نبوده است كه دانشجو را براي بازار كار بعد از 4 سال تحصيل تربيت كند  و برنامه تا به حال بيشتر حول اين محور بوده كه دانشجو چنان قوي بنيه باشد كه بعد از 4 سال بتواند وارد مقطع كارشناسي ارشد و بعد دكترا شود و يك فرد توانمدي در مقطع دكترا تربيت شده باشد. البته در راهبرد جديد دانشگاه كه پيش نويسش نيز تهيه شده است ديگر صرفا اين گونه نيست كه پذيرش و ورود به دانشگاه براي اين باشد كه دانشجو بتواند تا انتهاي دكترا برود با اينكه اين موضوع جزو برنامه هاي اصلي مان  هم خواهد بود. وي با بيان اينكه  دانشگاه شريف هرسال حدود 1200 دانشجوي كارشناسي مي گيرد و1500 دانشجوي ارشد همين سال گذشته گرفتيم و حدود 200 تا هم دكترا  كه اين نشان مي دهد ورودي ما به صورت معمول هرمي نيست و الان با تغيير برخي رويكردها، بخشي از آموزش ما رويكردش اين است كه بازار كار نيز جدي باشد و آموزشها مبتني بر بازار كار هم باشد.

تفاهم نامه كنسرسيوم دانشگاه هاي بزرگ، ارتقاي ارتباط صنعت و دانشگاه

روستا آزاد در خصوص ارتباط دانشگاه با صنعت با بيان اينكه دو روز گذشته تفاهم نامه اي ميان چندين دانشگاه بزرگ امضا شد براي ايجاد كنسرسيومي جهت ارتقا ارتباط صنعت و دانشگاه . در اساسنامه اين كنسرسيوم دو وزير علوم و نفت  عضو هيات امنا هستند و مشخص شده است كه در گام اول  دانشگاههاي بزرگ كشور بيايند و پشتوانه اي براي صنعت ايجاد كنند و در گام بعدي ساير دانشگاههاي كشور در اين زمينه همراه شوند كه به نظر ما برنامه هاي  همين كنسرسيوم اگر عملياتي شود در اكثر دانشگاههاي كشور مي توانيم ارتقاي ارتباط با صنعت را مشاهده كنيم.

وي در خصوص ارتباط با صنعت در دانشگاه صنعتي شريف نيز گفت كه اين دانشگاه طلايه دار ارتباط صنعت با دانشگاه است و حجم قراردادهاي بالايي نيز در اين خصوص دارد و ساير دانشگاهها كشور با فاصله زيادي از اين دانشگاه قرار دارد و در حدود شش سال گذشته اين ارتباط از 10 درصد به 35 درصد رسيده و اين وعده را مي دهم كه تا پايان برنامه پنجم به 70 تا 80 درصد نيز برسد .

روستا آزاد با بيان اينكه رشد ناموزون كمي در آموزش عالي و دانشگاهها يكي از علل افت كيفيت در برخي دانشگاهها است گفت البته اين موضوع قابل پيش بيني بوده است .

 

پمپاژ نااميدي توسط برخي اساتيد

همچنين روستا آزد در خصوص اين سوال مجري كه بعضا برخي اساتيد عادت كردند با پمپاژ ياس و نا اميدي دانشجويان را نااميد كنند و دائما اظهار مي دارند كه در مملكت نمي شود كاركرد و كشور هاي ديگر موقعيت عالي است  و كمك مي شود به اين طريق به خروج برخي دانشجويان از كشور گفت  كه در اين مورد بايد مديريت دانشگاه فعال و زنده در ارتباط خوب و موثر با اساتيد و دانشجو  باشد تا اين مسائل پيش نيايد .

 تدريس متن باز راهي براي به روز بودن تدريس اساتيد

دكتر روستا آزاد در پاسخ به اين انتقاد كه ديده شده جزوات برخي اساتيد حتي در زمان پدر آن دانشجو هم تدريس مي شود گفت يكي از برنامه هايي كه در وزارت علوم  شروع شده آموزش متن باز است كه يك تجربه بين المللي است كه دانشگاههاي خوب دنيا آغاز كردند. به اين معني كه شاكله درس هر استاد را بايستي هر كسي از هر گوشه دنيا بتواند ببيند كه اين خودش شفاف مي كند محتواي تدريس استاد را كه يك استادي در 30 جلسه در ترم به تفكيك هر جلسه چه چيزي را با چه اسلوب و روشي تدريس مي كند با چه تمرينهايي و با چه آزمايشاتي وهمين كمك مي كند به  به روز شدن جزوات. علاوه بر اينكه وقتي اين تدريس ها روي صفحات اينترنت  قرار داشته باشند  باز كمك بيشتري به به روز شدنشان  مي شود.

در اين برنامه همچنين دكتر منصور كبكانيان عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و رييس  با بيان اينكه ما اساتيدمان اكثرا متخصصان رشته خودشان هستند اما كافي نيست و انتقال اين معلومات تبحر خاصي مي خواهد كه قابل آموزش نيز هست. ما آموزشي براي اساتيد در خصوص روش تدريس و روانشناسي تدريس و نداريم كه ه اين قضيه خيلي خوب در حوزه آموزش نقشه جامع علمي پرداخته شده اما از لحاظ اجرايي بايد كارهاي جدي بشود.

وي در خصوص اينكه با وجود گذشت 14 ماه از تصويب و ابلاغ نقشه جامع علمي كه ده در صد زمان اجراي اين نقشه است چه پيشرفتي در شاخصها به وجود آمده گفت ايجاد ستاد راهبري نقشه جامع علمي كشور اولين گام بوده است با حضور خيلي از نهاد ها و كميسيونهاي مجلس كه در سالهاي آينده تضمين براي اجراي نقشه باشد كه سليقه اي اجرا نشود همچنين در حوزه خلاقيت به خصوص در آموزش و پرورش و حمايت مناسب از دانشجويان دكترا و ساير مسائل نيز از جمله كار هاست

همچنين در اين برنامه دكتر ايرانمنش رييس مركز هيات هاي امنا و  مميزه وزارت علوم تحقيقات فناوري در گفتگوي تلفني به سوالات مطرح در حوزه فرم ارزيابي اساتيد پاسخ داد

در برنامه اين هفته ثريا گزارشي از دانشجويان دانشگاه شريف و گلايه ها و پيشنهادات آنان در مورد تدريس اساتيد نيز مطرح شد. همچنين مستندي از دكتر بنيسي استاد معدن دانشگاه شهيد باهنر كرمان ي از اساتيد موفق در حوزه روش تدريس و ارتباط با دانشجويان پخش شد كه توانسته بود با ايجاد ارتباط موثر دانشجو و صنعت در حوزه معادن سطح استان اقدامات خوبي را انجام دهند

انيميشن طنز و انتقادي اين برنامه نيز اختصاص به شيوه هاي ناكارآمد تدريس در دانشگاهها و بهره وري و بازدهي پايين كلاسهاي درس اختصاص داشت.

 

 

ارسال نظر
نام و نام خانوادگي
ايميل
مشاهده نظرها
ناشناس
تاريخ: 6/9/1393 - 6:30
با سلام
قبل از تغيير شيوه هاي جديد تدريس بايد مراکز آموزشي به امکانات و سخت افزارهاي لازم جهت اين کار مجهز شوند.
در حال حاضر مراکز آموزشي از اين نظر تجهيز نشده اند و از اساتيد توقع دارند با امکانات ناقص موجود بهترين عملکرد را داشته باشند.
ساکي پور
تاريخ: 19/3/1391 - 6:58
لطفا اين برنامه رو برام بفرستيد جون ميخوام بدونم يه استاد خوب چه جوريه